Deblokkeren gelden bij Bank

semperfi
Topic Starter

Deblokkeren gelden bij Bank

#1 , 14 jul 2010 12:54

Mijn schoonvader is onlangs komen te overlijden en heeft altijd als landbouwer gewerkt. Toen hij nog leefde hebben mijn schoonouders hun huwelijkscontract gewijzigd zodat de langslevende recht heeft op alles. Nu zegt de bank dat alle kinderen moeten tekenen om de rekeningen te deblokkeren (?) of de overdracht te doen. Klopt dit? Mijn schoonmoeder en vier van haar kinderen leven in onmin met het vijfde kind. Deze onmin is ooit onstaan omwille van het geld en was juist de reden van het opmaken van het huwelijkscontract. Wat als dit vijfde kind weigert te tekenen? Blijft het geld dan geblokkeerd tot mijn schoonmoeder komt te overlijden? Hoe kan ze dan verder in haar onderhoud voorzien? Is hier een andere oplossing indien het vijfde kind weigert te tekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jul 2010 12:59

Wat staat er in de akte van bekendheid (opgesteld door notaris, vrederechter). Daaraan heeft de bank zich te houden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 14 jul 2010 13:48

Er is dus een huwelijkscontract. Het is dan een notaris die een akte van bekendheid moet opmaken. Die zal verklaren dat volgens het huwelijkscontract alle (gemeenschappelijke) goederen aan de overlevende echtgenote toekomen. Volgens dat dokument zal de bank waarschijnlijk de gelden vrijgeven op handtekening van die vrouw alleen en moeten de kinderen niet tussenkomen. Voorleggen van het huwelijkscontract bij de bank kan ook al voldoende zijn , vb. bij kleinere bedragen.

Zorg wel voor een nieuwe bankrekening waar de inkomsten van moeder opkomen. Hier heeft zij de toestemming niet nodig van wie dan ook om over die gelden te beschikken , want die blijven buiten de nalatenschap.

Toch even zeggen dat 'langst leeft ,al heeft' niet de oplossing is om ruzies in de familie op te lossen. Dat is slechts verleggen van de problemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper

#4 , 24 jul 2010 14:38

Beste,

Misschien wat laattijdig antwoord :

De vraag is wanneer het huwelijkscontract werd aangepast. Indien dat gebeurde op een ogenblik dat er al kinderen waren, kan je mijns inziens niet door een wijziging van huwelijkscontract de al bestaande reservataire erfgenamen onterven. Hetlijkt me dan eviedent dat de kinderen moeten meetekenen.
het is echter evenzeer waar dat indien de notaris de vereffening op zich neemt, hij de totaliteit van de erfenis kan opvragen en zelf voor de verdeling instaan.
Hij is dan aansprakelijk en niet langer de bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#5 , 24 jul 2010 18:47

Sorry basejumper ,

ik vind het stom dat het gedaan wordt maar het kan. Men kan , door de wetswijziging van 1976 , zijn huwelijkscontract wijzigen tijdens het huwelijk. Het kan dus best dat het echtpaar een wijziging heeft gedaan waarbij zij kozen voor de clausule 'langst leeft, al heeft.' Bij het overlijden van de eerste echtgenoot , zelfs bij aanwezigheid van kinderen , erft de overlevende echtgenoot dus de ganse nalatenschap. De erfenis van de kinderen wordt uitgesteld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”