Weigering erfenis na schenking

Lanox
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering erfenis na schenking

#1 , 22 jul 2010 10:34

Een hypothetisch vraagje.

Stel dat de ouders 2 kinderen hebben: A en B. Tijdens hun leven zitten de ouders er goed voor en schenken kind A een grote som geld, vb 100.000 euro. De ouders zitten er op dat moment zo goed voor dat kind B denkt ook wel deze som ergens in zijn leven te kunnen krijgen. Enkele jaren later krijgen de ouders een financiële tegenslag te verwerken en bij hun overlijden zijn er alleen nog maar schulden over.

Vraag: kan kind A de erfenis weigeren en gewoon zijn 100.000 euro volledig behouden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 22 jul 2010 11:07

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:15, 3 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 22 jul 2010 14:28

Neen , een schenking is , tenzij anders vermeld , een voorschot op erfenis.
Bij het overlijden wordt de nalatenschap van de ouders terug samengesteld en daar zijn inbegrepen alle schenkingen , wanneer ook - 3 ,10 of 20 jaar geleden- , die de ouders gedaan hebben.
In het uiterste geval kan kind A zijn schenking volledig moeten terugbetalen , eerst aan schulden van de ouders , daarna aan kind B totdat die evenveel gekregen heeft als A.
Een scheneking meer dan drie jaar voor het overlijden wordt niet meegeteld om de successierechten te bepalen , maar wordt meegeteld voor de verdeleing tussen de verschillende erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton

#4 , 22 jul 2010 16:15

1. Een schenking /gift van 100 € aan een fosterkind is iets heel anders dan een schenking van 100.000 € aan een kind /erfgenaam. Het eerste tast uw vermogen niet aan , het tweede waarschijnlijk wel. Dat is essentieel.
2. Een schenking aan een erfgenaam , zelfs mogelijke erfgenaam is ALTIJD als voorschot op erfenis. Dat moet zelfs nergens vermeld worden. Het enige dat kan aangepast of verduidelijkt worden is of de schenking 'binnen of buiten erfdeel' is. Dwz wordt ze aangerekend op het reservataire deel van de erfgenaam of niet.
3. U mag uw eigendom wegschenken , maar U moet binnen bepaalde perken blijven , zodat , alle schenkingen inbegrepen , elke reservataire erfgenaam toch zijn wettelijk minimum verkrijgt. U kan nl. één of meerdere kinderen niet onterven ten voordele van één bepaald kind , hoogstens kan U dat ene kind iets meer schenken. En dan nog , indien die schenking vorig jaar is gebeurd , of 5 of 10 of 18 jaar geleden , een verrekening zal moeten gebeuren. Hiervoor is er geen verjaring.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#5 , 23 jul 2010 00:29

Thread opgekuist. Kuisen na middernacht gebeurt aan dubbel tarief op mijn geduldmeter...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”