correcte schenking?

wiwin
Topic Starter

correcte schenking?

#1 , 19 jul 2010 15:32

In 2008 heeft mijn moeder een appartement verkocht waarvan ze vruchtgebruiker was, ik en mijn zus waren beiden de eigenaars van blote eigendom.
Mijn moeder had dit zo geregeld bij aankoop zodat wij, haar dochters geen extra kosten bij haar overlijden zouden moeten betalen.

Mijn moeder die vandaag nog steeds in leven is wilde het appartement verkopen.
Ik vond daar ze nog in leven is, ze het recht had te doen wat ze wou en heb er dan ook geen moment aan gedacht om
een deel van het geld op te eisen.
Mijn zus daarentegen,... dacht daar anders over, en liet haar ware aard zien door de gelden op te eisen.
Absoluut tegen de wil van mijn moeder en mij in.
De band tussen mijn moeder en zus, en mij en mijn zus is daardoor ook compleet stuk gegaan.

Ik neem mijn moeder niets kwalijk en wil haar dus ook mijn deel absoluut niet vragen. Wel, wil ik de helft van mijn zus opeisen.
Daar ze een schenking gekregen heeft die ik niet gekregen heb.

Sta ik sterk in mijn schoenen, en heb ik het recht de helft van mijn zus te eisen?
Is het de moeite om hier een advocaat voor aan te nemen? Hoe groot schat u de kans dat ik deze zaak win?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 jul 2010 15:37

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wiwin
Topic Starter

#3 , 19 jul 2010 16:30

Ik heb deze schenking teruggegeven omdat mijn moeder het appartement wilde verkopen wegens geldnood. Ze had ons gevraagd of we in de verkoop toestemden en het geld niet zouden accepteren. Ik en mijn zus hadden dus bijden ingestemd voor de verkoop en hadden ook beiden gezegd de zogenaamde schenking niet aan te nemen. Tot het moment daar was!

Het deel van mijn moeder en mij is er ondertussen ook door. Wat betekend dat mijn zus dit niet meer kan erven. Wel zijn er nog appartementen...
Die niet verkocht worden uit vrees dat mijn zus weer geld zou krijgen.
Ik ben niet de persoon die mijn moeder op straat wil zetten. En wil deze dus ook niet verkopen!
Het was inderdaad de bedoeling van mijn moeder om de erfenisrechten te omzeilen.

Reclame

Mariette

#4 , 19 jul 2010 16:35

...

wanton

#5 , 19 jul 2010 19:39

Ik stel mij wel de vraag : als er nog appartementen zijn , waarom werd dan diegene verkocht waarvan de kinderen blote eigenaar zijn. Als deze constructie ooit opgezet was om de successierechten te omzeilen , hoop ik wel dat alles correct en wettelijk verlopen was. Nl. dat de kinderen hun deel betaald hebben met eigen geld ( eventueel na schenking) en neit dat moeder gewoon alles betaald heeft.

Ik denk dus niet dat U veel kan doen to. uw zuster , want zij heeft gewoon geld gekregen voor een eigendom van haar die verkocht werd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#6 , 19 jul 2010 19:42

...

wanton

#7 , 19 jul 2010 19:49

Dat speelt hier niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#8 , 19 jul 2010 19:52

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#9 , 21 jul 2010 10:55

De koper was u en uw zus het deel van de koopsom verschuldigd dat overeenkwam met de blote eigendom die u verkocht ofwel diende de hele koopsom op een geblokkeerde rekening geplaatst waarvan uw moeder de interesten toekwamen en beide kinderen hun blote eigendom ervan behielden.

U kan uw moeder een schriftelijke bekentenis vragen dat zij uw deel van de koopsom ontving als lening die terug te betalen is bij haar overlijden en te vermeerderen met interesten tegen de wettelijke rentevoet vanaf de verkoop van het appartement.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”