Bankgift 1/3 buiten erfdeel versus 1/3 volle eigendom

ypsilon1972
Topic Starter

Bankgift 1/3 buiten erfdeel versus 1/3 volle eigendom

#1 , 14 jul 2010 13:36

Grootvader overleden op 5/3/2010
2 kinderen: 1 zoon, 1 dochter die overleden is (ik treed in haar plaats)
Totale nalatenschap grootvader = 140.000 euro (inclusief onderstaande bankgift van 50.000 euro)

In april 2009 bankgift buiten erfdeel van 50.000 euro aan zoon
Huwelijkscontract = Langstlevende waarin oma de keuze heeft tussen enerzijds 100% vruchtgebruik of anderzijds vruchtgebruik en 1/3 volle eigendom. Zij heeft voor het laatste gekozen. Keuze werd gemaakt op 10 maart 2010.
Grootvader kan 1/3 vrij wegschenken. Maar hij geeft dus 1/3 aan zijn zoon en 1/3 aan zijn echtgenote. Dit lijkt mij tegenstrijdig. Welke 1/3 heeft voorrang? Of kunnen beiden?

De bankgift werd betaald van de gezamenlijke rekening. Dus van het gemeenschappelijke vermogen. Enkel grootvader heeft de bankgift getekend. Blijft die 50.000 buiten erfdeel geldig of wordt ze gedeeld door 2 om de afrekening van de nalatenschap te maken?

Hoe zal de verdeling van de nalatenschap gebeuren op basis van bovenstaande gegevens?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jul 2010 21:36

Beste ,

tenzij grootvader voldoende eigen vermogen had om de schenking alleen te doen , is deze 50.000 € aan te rekenen voor de helft op de nalatenschap van grootvader , voor de helft op grootmoeder.
In dit geval blijft de schenking binnen het vrij beschikbaar deel. Dan wordt het testament uitgevoerd , zoals bepaald door grootvader. Maar Uzelf ( of uw oom) kan en moet zijn rechten als reservatair erfgenaam opeisen. Dan wordt het legaat aan grootmoeder beperkt tot het saldo van het beschikbaar deel.
U erft 1/3 , uw oom erft 1/3 , telkens Blote eigendom. Het derde deel van 1/3 wordt verdeel tussen oom ( die 25000 € heeft gehad ) en grootmoeder , die over alles behalve de schenking vruchtgebruik bekomt. Volgens deze verdeling worden ook de successierechten berekend , want de schenking is minder dan 3 jaar geleden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 16 jul 2010 11:03

‘1 dochter die overleden is (ik treed in haar plaats)’ waaruit ik afleid dat u die dochters kind bent.

“Art.1457.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, het recht zal hebben om voor de verdeling, hetzij een bepaalde geldsom, hetzij bepaalde goederen in natura, hetzij een hoeveelheid of een percentage van een bepaalde categorie van goederen vooraf te nemen uit het gemeenschappelijk vermogen.Art.1458.Vooruitmaking wordt niet beschouwd als een schenking maar als een huwelijksovereenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

Oma bekwam aldus op 5/3/2010 (2/3) vruchtgebruik en 1/3 volle eigendom uit het gemeenschappelijk vermogen vóór verdeling.

Er rest dan ter verdeling 2/3 blote eigendom. Hiervan behoudt oma haar helft(=1/3) terwijl opa’s helft(1/3) in gelijke mate naar kind(=1/6) en kleinkind(=1/6) zou gaan bij ontbreken van schenking.

‘In april 2009 bankgift buiten erfdeel van 50.000 euro aan zoon’,waarvan 25000 euro door opa,dient getoetst aan “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Opa’s beschikbaar deel was dan : blote eigendom van € 140000 x 1/3 x 1/3.Blote eigendom is functie van oma’s leeftijd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 16 jul 2010 15:58

Ik ben spijtig genoeg ( weer eens) niet akkoord met J. Demoor.

Deze verwijst graag naar de wetboeken. Wel art.923 BW en volgende bepaalt dat de inkorting eerst gebeurt op de legaten en daarna op schenkingen onder levenden.

Ik herhaal : betrokkene erft 1/3 van grootvader , oom erft 1/3. Het derde deel is voor grootmoeder , na aftrek van de schenking buiten erfdeel aan oom. Hetgeen U en oom erven ( niet de schenking) is een blote eigendom , waarvan grootmoeder het bruchtgebruik bekomt.

U zal wel uw reservatair gedeelte moeten opvragen door inkorting te eisen, anders zal U minder bekomen want dan wordt het testament uitgevoerd.
Toet-anch-Amon

ypsilon1972
Topic Starter

#5 , 16 jul 2010 19:21

Volgens mijn oom heeft hij giften gekregen van grootvader. Maar hij weigert de bewijsstukken te tonen. Ik ben er zeker van dat die er zijn. In de aangifte is geen melding gemaakt van de giften, nochtans zijn ze < 3 jaar. Wanneer kan ik dit bewijs zien? Moet ik wachten tot in de rechtbank?

wanton

#6 , 16 jul 2010 20:48

Ik veronderstel dat een notaris bezig is met deze nalatenschap. Spreek die er al over aan. U zal bewijzen moeten kunnen voorleggen. U kan in alle geval de rekeninguittreksels van grootvader ter inzage vragen. De rechtbank is een laatste redmiddel.
Toet-anch-Amon

ypsilon1972
Topic Starter

#7 , 16 jul 2010 21:07

Beste Wanton,

Rekeninguittreksels zijn reeds opgevraagd. Ik weet dus dat er geld is overgeschreven op mijn oom zijn rekening. Ik wil nu het schriftelijk bewijs in handen krijgen. Hoe kan ik daar aan geraken als hij weigert? Giften zijn niet opgenomen in aangifte dus de notaris is niet op de hoogte hiervan.

wanton

#8 , 17 jul 2010 12:59

Contacteer met die dokumenten de notaris en vraag alleszins de verrekening van die schenking. De wet staat achter U!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”