Hallo,
ik vroeg me het volgende af: Stel: iemand krijgt een schenking (niet geregistreerde handgift) van de ouders d.m.v. bankcheque gegeven vanop een gemeenschappelijke rekening, en één van de ouders komt binnen de 3 jaar te overlijden.
Dienen er dan successierechten betaald te worden op de volledige waarde van de bankcheque of slechts op de helft (en bij overlijden van de andere ouder op de andere helft) aangezien deze uit het gemeenschappelijke vermogen komt?
Wordt het volledige bedrag van de cheque afgetrokken van het erfdeel van die persoon (voorschot op erfenis) of slechts de helft (en de andere helft bij overlijden van de andere ouder)?
En wat als er meerdere kinderen zijn en de andere kinderen het geluk hadden om meerdere schenkingen te krijgen vóór die periode van 3 jaar? Deze dringen er namelijk op aan dat de schenking afgetrokken wordt van het erfdeel van die persoon, terwijl ze zelf een veelvoud van dit bedrag jaren geleden gekregen hebben en dus niks meer moeten afleveren van hun erfdeel wegens langer dan 3 jaar geleden.
Ik heb het antwoord al proberen te vinden op internet maar nergens gevonden, ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Alvast bedankt voor uw antwoordje
Groetjes, Verona