Vereffening nalatenschap

Geena
Topic Starter

Vereffening nalatenschap

#1 , 03 jul 2010 10:13

Situatie : vader overleden - erfgenamen = moeder + 3 kinderen
2 kinderen hebben beiden verschillende onroerende goederen in volle eigendom geschonken gekregen.
Laatste kind heeft alleen ouderlijk huis in blote eigendom gekregen met vruchtgebruik voor langstlevende ouder.
Deze laatste vecht nu via rechtbank de herverdeling aan.
Kunnen de 2 andere kinderen (welke misschien meer verkregen hebben) dit vonnis ontlopen door hun verkregen vermogen buiten spel te zetten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jul 2010 21:11

Bij overlijden van de schenkende partij , worden alle gedane schenkingen 'verrekend' , via de zgn. fictieve massa. De goederen worden geherwaardeerd op het ogenblik van het overlijden en dan wordt nagegaan of de verdeling correct in verlopen en worden eventueel compensaties toegepast.
Dus de begunstigden kunnen de verkregen goederen niet buiten 'de pot' houden. Er wordt wel degelijk rekening mee gehouden , en wel aan hun huidige waarde .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Geena
Topic Starter

#3 , 05 jul 2010 08:08

Bedankt voor uw antwoord.
Maar kunnen de begunstigde partijen bv. hun eigendom verkopen of op iemand anders zijn naam zetten. Zo kunnen zij dan misschien aan herberekening ontsnappen, zodat de eisende partij hen niets kan doen teruggeven ?

Reclame

wanton

#4 , 05 jul 2010 11:57

Neen , dat kunnen zij niet. De begunstigde is steeds verplicht de schenking te doen meetellen , wat hij er ook mee gedaan heeft. Bij verkoop vb. heeft hij toch geld in de plaats gekregen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Geena
Topic Starter

#5 , 05 jul 2010 12:07

Bedankt voor uw reactie. Dat was de info, die ik nodig had.
Groeten,

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”