Getuigen

Jurman
Topic Starter

Getuigen

#1 , 10 mei 2010 21:36

Een kennis van mij is verwikkeld in een betwisting omtrent de verdeling van een nalatenschap van de langstlevende ouder.
Deze betwisting gaat vermoedelijk voor de rechtbank komen.
Bij de verdeling van de nalatenschap van de eerst overleden ouder zijn er bij de notaris spontaan verklaringen afgelegd door de tegenpartij die gans tegenover gesteld zijn dan wat nu naar voor gebracht wordt.
Mijn vraag is nu : kan (mag) die notaris getuigenis afleggen voor de rechtbank ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jurman
Topic Starter

#2 , 17 mei 2010 21:34

Niemand?

lucgescheiden

#3 , 05 jun 2010 01:11

Bij mijn weten heb je de tijd om opmerkingen te maken tot de akte is verleden.
De akte wordt vervolgens aanzien als correct.
Alzo heb ik het begrepen. Maar ik ben geen advokaat en ik zou me met deze vraag eerder tot het notarishuis wenden.
De balie der notarissen verzorgt daar gratis advies, meen ik.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

lucgescheiden

#4 , 28 jun 2010 03:05

Wanneer er verklaringen werden afgelegd en deze werden opgenomen in de werkstaten van de notaris, dan gelden deze als officiële verklaringen. M.a.w. je hebt de getuigenis van de notaris niet nodig indien je aan de hand van deze werkstaten de tegenstellingen kan aantonen.
Voor wat het waard is...
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2010 11:19

Of een getuigenverhoor wordt toegestaan en wie mag getuigen, beslist de rechter.

U kan dus altijd dit getuigenverhoor vragen aan de rechter. Deze zal beslissen.

Ik zie geen principieel verbod waarom de notaris niet zou mogen getuigen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”