bankgift terug eisen.

carin42
Topic Starter

bankgift terug eisen.

#1 , 24 jun 2010 08:18

Vader heeft na het overlijden van moeder in 2002 zijn gelden van zijn rekeningen overgezet naar een gezamelijke rekening op naam van de kinderen.
Als vader geld tekort had haalden de kinderen de nodige sommen af van deze gezamelijke rekening om aan vaders behoefte te voldoen.Na 8 jaar voor vader gezorgd te hebben wensen 2 van de 5 dat niet meer te doen en willen dat hij naar een rusthuis gaat.Vader wenst dit echter op geen enkele voorwaarde te doen en wil dat de andere 3 kinderen voor hem bllijven zorgen. 3 van de 5 kinderen willen voor hem blijven zorgen en willen dus die gelden terug vrijmaken.
Kan vader de bankgift van destijds terug op eisen om aan zijn behoefte te voldoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 jun 2010 12:30

Mag ik vooreerst zeggen dat die regeling van 2002 geen goede beslissing was. Indien er een deel van moeder was , is het normaal volgens de wettelijke bepalingen dat de gelden op naam van de kinderen geblokkeerd werden , met betaling van de intresten aan vader. Maar ik heb de indruk dat vaders deel op naam van de kinderen werd gezet ( als een soort schenking.)

Daarom vind ik het best dat de gelden terug op naam van vader gezet worden , zeker als de kosten van het rusthuis ermee moeten betaald worden. Hierdoor is het misschien mogelijk dat de kinderen niet moeten bijdragen voor die kosten. In de huidige gang van zaken zal het OCMW steeds de kosten verhalen op de kinderen , vermits vader zich vrijwillig heeft verarmd.
Daarom : voldoende gelden op naam van vader , die daarover beschikt zonder tussenkomst van (één van) de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

carin42
Topic Starter

#3 , 26 jun 2010 07:01

Het is inderdaad vaders deel dat op een gezamelijke rekening van de kinderen gezet is.Vader wil die gelden terug aangezien er 2 van de 5 kinderen niet meer voor hem willen zorgen.De gelden van de gezamelijke rekening kunnnen echter enkel terug vrijgemaakt worden indien alle 5 de kinderen bereidt zijn daar voor te tekenen.Stel dat de 2 kinderen van de 5 echter niet willen tekenen om het geld terug op vaders naam te zetten.Kunnen de andere drie kinderen dit aanvechten om deze gelden toch terug naar vader te laten gaan?vader wil obsoluut niet naar een instelling en wil dat de 3 welwillende kinderen voor hem blijven zorgen in zijn eigen woning.Vaders inkomen is momenteel te klein om aan zijn levens en verzorgingsbehoefte te voldoen,dus hij heeft echt nood aan deze gelden die hij eerder wegschonk.Wat zijn de mogelijkheden?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jun 2010 14:23

De onwillige kinderen kunnen niet verplicht worden het geschonken geld terug te geven. Maar als vader financieel hulpbehoevend is kunnen ze wel verplicht worden onderhoudsgeld te betalen. Ten eerste omdat ze dat wettelijk verplicht zijn, ten tweede omdat ze van de hulpbehoevende ouder een schenking hebben gekregen.
M.a.w. onrechtstreeks kan er wel op hen druk worden uitgeoefend.

Het teruggeven of collectief aanwenden van de schenking om aan de hulpbehoevendheid van de ouder te voldoen lijkt me de meest practische en meest eerlijke oplossing. Tracht dit uit te leggen aan de dwarsliggende kinderen en gebruik daarbij de hierboven vermelde argumenten.

Herlees ook de raad van Wanton.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#5 , 26 jun 2010 16:45

Dat de onwillige kinderen dan maar hier eens over nadenken! Indien vader financieel hulpbehoevend wordt, dan zullen de kinderen in verhouding met hun inkomsten (loon) bijdrage moeten leveren om vader te onderhouden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”