ouders met loonsbeslag, geen eigendom, wat later?

faya
Topic Starter

ouders met loonsbeslag, geen eigendom, wat later?

#1 , 21 jun 2010 17:34

Beste,

mijn ouders zijn getrouwd volgens wettelijk stelsel. Ze hebben na een zelfstandig avontuur loonsbeslag gekregen, mijn vader dan.

Ze hebben geen eigen woonst, geven alles gul uit, sparen totaal niet.

Wat later, blijft dat loonsbeslag voortduren ook op pensioen?

Wat als ze niet rondkomen of er grote kosten zijn zoals ziekte, rusthuis? Kunnen ze dat bij mij, enig kind komen halen?

Ze zijn ervan overtuigd dat als ze id put zitten ze bij OCMW kunnen aankloppen, maar ik heb eerder gehoord dat er eerst bij de kinderen een bijdrage gevraagd wordt.

Het baart mijn man en ikzelf zorgen, wij sparen voor onze drie kinderen, hebben een eigen huis, willen hen een goeie toekomst geven en door de spilzucht van hen vrezen we daarvoor te moeten opdraaien...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 21 jun 2010 17:44

Beste,

mijn ouders zijn getrouwd volgens wettelijk stelsel. Ze hebben na een zelfstandig avontuur loonsbeslag gekregen, mijn vader dan.

Ze hebben geen eigen woonst, geven alles gul uit, sparen totaal niet.

Wat later, blijft dat loonsbeslag voortduren ook op pensioen?

Wat als ze niet rondkomen of er grote kosten zijn zoals ziekte, rusthuis? Kunnen ze dat bij mij, enig kind komen halen?

Ze zijn ervan overtuigd dat als ze id put zitten ze bij OCMW kunnen aankloppen, maar ik heb eerder gehoord dat er eerst bij de kinderen een bijdrage gevraagd wordt.

Het baart mijn man en ikzelf zorgen, wij sparen voor onze drie kinderen, hebben een eigen huis, willen hen een goeie toekomst geven en door de spilzucht van hen vrezen we daarvoor te moeten opdraaien...
Art.205 B.W. De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...

Onder normale omstandigheden zal het OCMW tussenkomen. Daarnaast kunnen (en zullen) zij gaan nazien welke mogelijkheden er nog zijn.
Indien er geen zijn, komen ze bij jou terecht voor jouw onderhoudsplicht. Ze zullen , op basis van jouw huidig inkomen en gezinssamenstelling, bepalen hoeveel je maandelijks zal dienen bij te dragen.
Het OCMWkan wel elk jaar een herziening doen.

Op deze site vind je meer info over de onderhoudsplicht met een barema.

Via de zoekfunctie van dit forum - kernwoorden behoeftigheid, ouders - zal je zeker nog wat meer info vinden.

faya
Topic Starter

#3 , 21 jun 2010 17:51

dank voor uw spoedig antwoord. hoewel het me doet huiveren...

zijn er manieren om 'afstand' te doen van je ouders, als je kan bewijzen dat ze al jaren uitgeven, niets sparen?

wat als wij dan met studenten zitten, kan er dan effectief het barema gevraagd worden (in ons geval ong 450 euro)

Reclame

j.demoor

#4 , 23 jun 2010 10:30

Het beslagbaar gedeelte van het loon wordt beperkt door art.1409 Gerechtelijk Wetboek. Dit geldt ook voor pensioenen.

“Art.1409 §1...Het gedeelte van de genoemde bedragen dat 978 euro per kalendermaand niet te boven gaat,is niet vatbaar voor overdracht of beslag...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De behoeftigheid van de ouder aan wie het kind onderhoudsgeld betaalt,moet onvrijwillig zijn...‘[Cass.12 oktober 2001(S.F. t. België),R.W.2003-04,418].

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op ...de onderhoudsplichtigen...zoals bepaald in artikel 98, §§ 2...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

“Art.14§ 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van dit besluit en in § 3 van dit artikel kan geen verhaal worden uitgeoefend tegen de onderhoudsplichtige als ZIJN netto belastbaar inkomen van het voorlaatste kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin over de uitoefening wordt beslist, het bedrag van 16.681,99 EUR, verhoogd met 2.335,48 EUR voor elke persoon ten laste, niet overschrijdt...”(9 MEI 1984. _ Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 100bis, § 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”