Wie verdeelt erfenis?

ippa
Topic Starter

Wie verdeelt erfenis?

#1 , 18 jun 2010 20:00

Hallo,

Wanneer er een "akte van bekendheid" opgesteld werd, wie verdeelt de erfenis naar de rekeningen van de erfgenamen?
Is dit de bank die het geld verdeelt naar de rekeningen van de erfgenamen?

Bedankt,
JLD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 18 jun 2010 21:03

De bank moeit zich niet met de verdeling van de nalatenschap. Met de "akte van bekendheid" kan je bankgegevens opvragen, rekeningen terug vrij maken .... Ik vermoed dat je de "akte van bekendheid" hebt aangevraagd bij de notaris. Ik zou verwachten dat de notaris dan ook instaat voor de verdeling. Indien er een notaris wordt aangesproken, dan zorgt hij (zij) voor het vrijmaken van de rekeningen. Hij laat de gelden dan plaatsen op een kindsrekening. Wanneer alle gelden binnen zijn en passiva van de nalatenschap is betaald, kan er over gegaan worden tot de verdeling.

Indien de erfgenamen alles zelf regelen:
Om de rekeningen terug vrij te maken, heeft de bank het handteken nodig van elke erfgenaam. De erfgenamen kunnen ervoor kiezen om het geld op een gezamelijke tegenrekening te plaatsen.

wanton

#3 , 18 jun 2010 23:11

Er wordt nog teveel gedacht dat steeds een notaris nodig is om de verdeling van een erfenis te doen. Vele nalatenschappen kunnen zonder notaris geregeld worden.

De bank verdeelt de gelden ' volgens instructie van de erfgenamen'.
Voor onroerende goederen is het de Registratie die de nodige noteringen zet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”