beding van aanwas

jupiter
Topic Starter

beding van aanwas

#1 , 17 jun 2010 14:18

Ik lees in een artikel over nieuwsamengestelde gezinnen dat "het kind van de eersstervende door het beding van aanwas onterfd kan worden" ! Klopt dat ?
Stel A (M 80) en B (V 65) zijn gehuwd met gemeenschapsstelsel en hebben samen een gezinswoning - A heeft kinderen uit een vorig huwelijk en wil vermijden dat, als hij eerst overlijdt, de gezinswoning voor een deel in naakte eigendom naar die kinderen zou gaan ; hij wil dat de woning in volle eigendom aan zijn echtgenote toekomt. Kan dat nog met een beding van aanwas, en hoe gaat dat dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2010 14:48

Ik lees in een artikel over nieuwsamengestelde gezinnen dat "het kind van de eersstervende door het beding van aanwas onterfd kan worden" ! Klopt dat ?
Stel A (M 80) en B (V 65) zijn gehuwd met gemeenschapsstelsel en hebben samen een gezinswoning - A heeft kinderen uit een vorig huwelijk en wil vermijden dat, als hij eerst overlijdt, de gezinswoning voor een deel in naakte eigendom naar die kinderen zou gaan ; hij wil dat de woning in volle eigendom aan zijn echtgenote toekomt. Kan dat nog met een beding van aanwas, en hoe gaat dat dan ?
Ja dat klopt. Aangezien de overgang op de langstlevende partner als een overdracht ten bezwarende titel wordt beschouwd (kanskontrakt), zullen de erfgenamen hier niets kunnen tegen inbrengen zelfs als hun reservatair deel hierdoor in het gedrang komt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jupiter
Topic Starter

#3 , 18 jun 2010 10:26

ik heb nog een paar bijkomende vragen : wie stelt die bedingen op ? alleen een notaris ?
Komt dit als een afzonderlijke akte of moet het als beding in een gewijzigd huwelijkscontract ?

Jupiter

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”