Grond erven waar reeds op gebouwd is

jesse2204
Topic Starter

Grond erven waar reeds op gebouwd is

#1 , 16 jun 2010 21:25

Beste,

Ik ben net 20 geworden, dus heb geen flauw idee hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Professioneel advies inwinnen is me iets te duur, daar ik nog studeer, en hoop daarom via hier al een juist beeld te krijgen. De situatie is als volgt: Mijn grootouders zijn beide overleden, waardoor hun enige dochter (mijn moeder), en de 4 kleinkinderen (waaronder ik) grond hebben geërfd (niet waar ze woonde). Mijn moeder heeft 3/4 van de totale oppervlakte geërfd, wij als kleinkinderen elk 1/16. Op deze grond zijn 6appartementen gebouwd (die verhuurd worden) en staan op naam van mijn moeder (werden gebouwd met mondelinge overeenkomst met grootouders). Daar mijn moeder nu elke maand geld krijgt voor de verhuur, vragen wij als kinderen ons af of we recht hebben op een deel van dit geld, of kunnen geld vragen voor soort van 'verhuur van de grond' (als dit zou bestaan/kunnen). Het probleem ligt vooral in het feit dat wij, kinderen, heel veel succesierechten moeten betalen (wat we niet hebben), en eigenlijk niets van geld terugzien op korte termijn. Tenzij mijn moeder beslist alles te verkopen, maar dit wil ze niet...

Ik hoop dat sommige een beetje aan de warrige uitleg uitkunnen, en hoop op advies.

Mvg

Jesse

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 jun 2010 21:34

De eigenaar van de grond is ook eigenaar van de gebouwen die er op staan. Dus de kleinkinderen zijn elk voor 1/16 mede-eigenaar van de appartementen.
Het is evenwel niet duidelijk hoe uw moeder eigenaar kon zijn van de appartementen, terwijl haar ouders nog leefden en zij eigenaars waren van de grond. Vooral omdat u zegt dat het slechts met een met mondelinge overeenkomst was. Daar klopt dus iets niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jesse2204
Topic Starter

#3 , 16 jun 2010 21:40

Mijn grooutouders woonde daar eerst, maar zijn later verhuisd. De grond bleef echter nog steeds van hun, maar men moeder kreeg toestemming om alles te verbouwen naar 6 appartementen, waar zij dan de maandelijke opbrengst van kreeg (soort van 'cadeau' voor mijn moeder).

Reclame

roharro

#4 , 16 jun 2010 21:51

Mijn grooutouders woonde daar eerst, maar zijn later verhuisd. De grond bleef echter nog steeds van hun, maar men moeder kreeg toestemming om alles te verbouwen naar 6 appartementen, waar zij dan de maandelijke opbrengst van kreeg (soort van 'cadeau' voor mijn moeder).
Het lijkt me onmogelijk/onwaarschijnlijk dat de kleinkinderen slechts een deel van de grond zouden erven. Het onroerend goed in zijn geheel wordt vererfd. Niet grond naar A en woning naar B. Het geheel wordt vererfd in onverdeeldheid. Indien volgens testament elk kleinkind 1/16 erft dan is dat van grond +woning.
Indien het "cadeau" voor moeder geen schenking was van het vruchtgebruik (notariële akte nodig) dan zijn de kleinkinderen volle eigenaar geworden van 1/16 en hebben ze recht op 1/16 van de netto-huuropbrengsten.

U schreef "staan op naam van mijn moeder". Uit welke akte blijkt dat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 18 jun 2010 09:56

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Op deze grond zijn 6appartementen gebouwd (die verhuurd worden) en staan op naam van mijn moeder (werden gebouwd met mondelinge overeenkomst met grootouders)’ zou in strijd zijn met voornoemd art.552 en dus nietig.

Evenwel:
“Art.1.Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen op eens anders grond te hebben.Art.3.De titel van aankomst van het recht van opstal moet in de daartoe bestemde openbare registers worden overgeschreven.”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van opstal).

Onderzoek of voornoemde titel bestaat en in de daartoe bestemde openbare registers werd overgeschreven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”