Heeft vruchtgebr. recht om minderjarige eig. uit te kopen?

kriske33
Topic Starter

Heeft vruchtgebr. recht om minderjarige eig. uit te kopen?

#1 , 09 jun 2010 12:09

Ik ben zelf 42 en heb 4 jaar geleden gebouwd samen met men vriend zonder samenwonings contract.
Men vriend is begin verleden jaar verongelukt met de motor.
Het huis was verzekerd 100/100 en elk 50% eigendom en de andere helft met een tontine voor beding van aanwas.
Samen hadden we 4 kinderen, 2 van mezelf, 1 van hem en 1 van ons beide.
Hij heeft nog een huis bij zijn ex waar hij ook 50% eigenaar van is (de bedeling is nog altijd niet gebeurd!)
Men vriend zen aandeel ons huis is dus voor zijn 2 kinderen, alsook bij de ex.
Ikzelf had voorgesteld om een ruiling te doen mits mijn kind 1/4 volle eigenaar is van de ex haar huis
en haar kind 1/4 eigenaar is van mijn huis maar door de tontine, blote eigenaar is wat een heel verschil maakt op de feitelijke waarde gezien mijn leeftijd.
Er zijn 2 rechters aangesteld voor elk kind 1 omdat we in andere zone wonen, de ruiling werd geweigerd door het waarde verschil wat normaal is
maar de schatting voor de eventuele ruiling bepaalde, dat de waarde niet zo hoog ligt voor 1/4 blote eigendom van mijn huis (dat ook niet volledig voltooid is)
Ik zou het kind van zijn ex willen uitkopen ook omdat ik nog een lening moet aangaan om het te voltooien, maar de vraag is kan de ex of eventueel de rechter de uitkoop weigeren?

Groetjes en ik dank alvast voor jullie reactie.
Kriske

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jun 2010 19:35

De vruchtgebruiker kan steeds vragen om de blote eigenaars uit te kopen . (Andersom kan niet : de BE kan de vruchtgebruiker niet verplichten). Er was blijkbaar slechts tontine van het vruchtgebruik?
Uw stiefkind is BE voor 1/4 van de woning. Uw vruchtgebruik , leeftijd 42 jaar , is ong. 67 % waard. Dus u hoeft slechts 33 % uit te betalen. Bij waarde van de woning 250.000 € , is uw afkoopprijs 20625 €.
En de rechter zou dit moeten toestaan!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kriske33
Topic Starter

#3 , 10 jun 2010 14:25

Ja deze noemt "beding van aanwas", is nog niet zo heel lang (denk 5à6 jaar) maar is er voornamelijk gekomen omdat er zoveel nieuwe samengestelde gezinnen worden gevormd,
zo word de parntner én ook het kind dat niet in het nieuwe gezin woont beschermd.

Verder dank je wel voor je reactie fijn om te horen dat het kan. :wink:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”