Ik heb een vraag betreffende mijn erfenis. Mijn moeder is in 2007 overleden, dit jaar is mijn vader dan ook gestorven.
We zijn thuis met 5 kinderen. Omdat er nogal wat meningsverschillen zijn geweest tussen de ouders en alle kinderen hebben zij tijdens hun leven laten opmaken dat alles naar langstlevende gaat. Op het moment van overlijden van mijn moeder is de familie terug samengekomen maar dit heeft jammer genoeg maar even goed gegaan. Om een lang verhaal kort te maken, één zus is bij hem ingetrokken en nadat ikzelf al het papierwerk in orde heb gebracht en mijn 'zorgkrediet' op het werk op was werd ik bedankt voor bewezen diensten.
Concreet ben ik de afgelopen maanden (na overlijden van mijn vader) op de hoogte gebracht dat mijn zus het ouderlijk huis gekocht heeft (dit is via een officiële schatter gegaan dus ik ga ervan uit dat het correcte bedrag betaald werd) maar van dat geld is de helft terug verdwenen (op een tijdspanne van 8 maanden). Ik heb mijn zus hierover gecontacteerd en ze zei dat de rest 'weg was, meer uitleg kon ze er niet aan geven. Ik heb intussen een bedrag van de erfenis uitbetaald gekregen wat inderdaad de waarde van de helft is.
Intussen ben ik bij een notaris langsgeweest om me hierover te bevragen, hij gaf aan dat ik op het resterende verdwenen geld echter ook successierechten ga moeten betalen, net als alle andere erfgenamen.
Ik heb hierover een aantal vragen :
1) kan ik de betaling van deze successierechten aanvechten? Ik vermoed echter dat het voor de fiscus niet uitmaakt of ik de gelden effectief gehad heb of niet? Ik heb de aangifte die mijn broers & zus (3 kinderen) hebben laten opmaken ook niet getekend maar heb ze daardoor natuurlijk jammer genoeg ook niet gezien. Ik wil mijn eigen aangifte indienen maar vermoed dat ik me dan niet enkel mag baseren op het bedrag dat ik gestort heb gekregen?
2) Als mijn vader de gelden van de verkoop van het huis verdeeld heeft onder de andere kinderen (3 kwamen nog thuis) tijdens deze 8 maanden, kan ik daar nog iets aan veranderen en zoja (bankonderzoek?) wat zou dit aan kosten betekenen?
3) betekent dit sowieso een rechtzaak, want dat zou ik eigenlijk toch willen vermijden, anderzijds wil ik wel graag ontvangen waar ook ik recht op heb.
4) Mijn vader heeft tijdens zijn laatste jaren nog een wagen gekocht van ong. €30.000 die op naam van mijn inwonende zus werd gezet. Kan dit zomaar? Hiervan is naar mijn weten geen officiële schenking gebeurt.
Ik zou het op prijs stellen hierop een antwoord te mogen krijgen.