Schenking

Rita
Topic Starter

Schenking

#1 , 31 mei 2010 09:00

Mijn echtegenoot en ik, respectievelijk 62 en 60 jaar, hebben 6 jaar geleden een huis gekocht waarvan de hypotheek nog 5 jaar loopt. Wij hebben 1 dochter die zelf ook een huis heeft waar zij een hypotheek op betaald. Kunnen wij nu reeds een schenking doen en het huis op haar naam zetten, moeten wij op het ogenblik van de schenking de volledige hypotheek betaald hebben, en wat is het kostenplaatje en eventuel procedure hiervan. Heeft dit ook financiële of andere gevolgen zowel voor ons als voor onze dochter ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hera

#2 , 31 mei 2010 09:52

u kan niet schenken wanneer de hypotheek niet is afbetaald. het huis is op dit moment namelijk nog steeds eigendom van de bank.

worst case scenario: u schenkt het huis weg en stopt de afbetalingen. dan kan de bank geen beslag meer leggen op het huis, daarmee zullen ze dus niet akkoord gaan.

oplossing, eventueel persoonlijke lening aangaan voor het nog resterende bedrag en de hypothecaire lening vervroegd terugbetalen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2010 10:31

Ik zie niet in waarom u het huis niet zou kunnen schenken.

Een hypotheek heeft niet tot gevolg dat men de woning niet kan vervreemden. Wel is het zo dat als je de lening niet afbetaalt de woning door de bank toch kan verkocht worden, ook al ben je niet meer de eigenaar.

Reclame

wanton

#4 , 31 mei 2010 10:51

Ik zou deze schenking nu niet doen. Zowel de ouders als de dochter hebben een lening op het huis en doen waarschijnlijk een fiscale aftrek daarop. Bij een schenking heeft dat een nadelige invloed bij beiden. Zelfs als de ouders de afbetaling correct verder regelen , kunnen ze geen aftrek meer doen.
De dochter verliest haar woonbonus van 'enige, eigen woning', plus betaalt belastingen op het Kadastrale inkomen van de tweede woning

Ik vraag me af of het wel überhaupt voordelig is om de schenking te doen , tegenover de wettelijke vererving. Na een korte berekening stel je vast dat een vererving goedkoper uitkomt dan een schenking.

Wat is de reden dat je NU een schenking zou doen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”