tarieven nalatenschap

fran123
Topic Starter

tarieven nalatenschap

#1 , 30 mei 2010 18:51

ik heb een schenking gekregen van een groot bedrag van mijn vriend voor ik met hem gehuwd was voor de aankoop van mijn huis vroeger
nu ben ik ondertussen gehuwd geworden met deze vriend en hij is gestorven , op deze ervenis bestaat het tarief van 3 % tussen echtgenoten maar wat met die vorige schenking ? geef ik dat aan en moet ik daar dan erfenis rechten op betalen van 3 % of aan 45 % omdat het vroeger gebeurd is voor het huwelijk en dus niet tussen echtgenoten gebeurd is

destijds heb ik dat niet aangegeven als schenking ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 mei 2010 19:14

ik heb een schenking gekregen van een groot bedrag van mijn vriend voor ik met hem gehuwd was

Indien de schenking meer dan drie jaar geleden is gebeurd dan hoeft u er niets van te vermelden in de aangifte van de nalatenschap. Indien minder dan drie jaar dan moet ze worden opgenomen in de aangifte van de nalatenschap en zal het bedrag meetellen voor het berekenen van de successierechten.

Wat betreft de andere delen van de erfenis kan ik mij niet uitspreken:

-bent u zeker dat u de (enige) erfgename bent? Met welk contract gehuwd? Had uw echtgenoot persoonlijke bezittingen? Kinderen?
-de tarieven hangen af van de totale waarde van de erfenis (al of niet incl. of excl. de reeds verkregen schenking uit het verleden).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”