Erfenis geweigerd, nieuw ontdekte bankrekening

paull
Topic Starter

Erfenis geweigerd, nieuw ontdekte bankrekening

#1 , 28 mei 2010 15:15

Beste mensen,

Nieuw hier op het forum. Ik ben Paul, en heb een probleem met een erfenis.

Het zit zo; Mij broer is overleden, en had het e.a. aan belastingschulden. Zodoende hebben mijn ouders, die zijn in de 80, de erfenis geweigerd. Na 7 jaar zijn wij erachter gekomen dat er een flink bedrag op een bankrekening in luxemburg staat. Dit gaat om een bedrag wat meer dan 100.000. Aaangezien wij heel graag het geld willen opeisen zouden we twee dingen moeten hebben. Bewijs van overlijden, die hebben wij uiteraart en dat we de erfenis hebben aanvaard. Dat laatste is dus niet zo. Heeft iemand enig idee om dit terug te krijgen. Ik had als idee, om naar een notaris te gaan, en geheel nieuw formulier op te maken, i.v.m. het niet weten van deze rekening. Hij zou dan bijvoorbeeld 20 procent van de opbrengst kunnen krijgen. Is dit illegaal? Graag hoor ik van jullie en bedankt voor de alvast verwachtende antwoorden. Groeten Paul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 28 mei 2010 15:35

Eerst weigeren omdat er schulden zijn en dan als er onverwacht geld opduikt ineens toch aanvaarden. Moest het allemaal zo simpel zijn ...

Gesteld dat het zou kunnen, dan ga je een serieuze som geld mogen ophoesten aan successierechten en je spreekt over een ongekende rekening in Luxemburg, dan zal de fiscus een tweede maal komen kloppen wegens mogelijke belastingontduiking enz

Wat er dan nog zal overblijven van die 100.000? Moeilijk in te schatten.
En wat je daar voorstelt van 20% voor de notaris, dat neigt naar omkoping ...

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 mei 2010 19:49

Eerst weigeren omdat er schulden zijn en dan als er onverwacht geld opduikt ineens toch aanvaarden. Moest het allemaal zo simpel zijn ...

Gesteld dat het zou kunnen, dan ga je een serieuze som geld mogen ophoesten aan successierechten en je spreekt over een ongekende rekening in Luxemburg, dan zal de fiscus een tweede maal komen kloppen wegens mogelijke belastingontduiking enz

Wat er dan nog zal overblijven van die 100.000? Moeilijk in te schatten.
En wat je daar voorstelt van 20% voor de notaris, dat neigt naar omkoping ...
Als men een erfenis verwerpt is dat definitief. Men kan nadien nooit meer erven van die erflater.
Aangezien de verwerping van de erfenis gebeurt bij de rechtbank van eerste aanleg zal een gefoedel in overleg met een foutieve notaris niet kunnen.

Maar de opmerking dat men met de fiscus serieuze problemen zal krijgen is ook niet noodzakelijk correct.

Indien men bij de bank in Luxemburg aantoont dat men de wettige erfgenaam is (kan wel niet meer in dit geval wegens de verwerping van de erfenis) dan wordt het geld overgeschreven op naam van de erfgenamen. Als de erfgenamen dat geld spenderen in het buitenland aan consumptieuitgaven (reizen, enz.) zal er niets gebeuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”