erfrecht

stella
Topic Starter

erfrecht

#1 , 16 mei 2010 14:19

Erven
hoe kan ik op een subtiele manier duidelijk maken aan mijn oom (75
jaar)dat mijn broer en ik 65 of 60% sucessierechten zullen moeten betalen
als hij overlijd,wij zijn zijn enige erfgenamen,hij bezit een
appartementje,
groetjes
Stella

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
frieda.M

#2 , 23 mei 2010 23:09

Hebt u wel eens aan hetvolgende gedacht

1) uw oom kan jullie overleven
2) uw oom heeft misschien een testament gemaakt ten voordele van geheel iemand anders dan jullie, misschien wel een goed doel
3) uw oom wil misschien zijn appartementje verkopen en een luxe kamer in een home nemen
4) uw oom heeft misschien veel schulden
5) uw oom wil een lijfrente op zijn appatment nemen.
6) uw oom wenst nog te trouwen , om gezelschap te hebben en laat alles aan zijn echtgenote na.

Dus beste raad ; laat die man zo veel mogelijk van zijn bezit genieten

Dus beste raad: zegt dat hij nog lang van zijn eigen bezit mag genieten en zo veel mogelijk opdoet

chrisd

#3 , 24 mei 2010 09:20

Hebt u wel eens aan het volgende gedacht

1) uw oom kan jullie overleven
2) uw oom heeft misschien een testament gemaakt ten voordele van geheel iemand anders dan jullie, misschien wel een goed doel
3) uw oom wil misschien zijn appartementje verkopen en een luxe kamer in een home nemen
4) uw oom heeft misschien veel schulden
5) uw oom wil een lijfrente op zijn appatment nemen.
6) uw oom wenst nog te trouwen , om gezelschap te hebben en laat alles aan zijn echtgenote na.
7) die percentages worden door de wetgever om, zeg maar, voor de hand liggende redenen als redelijk ervaren en oom is van die percentages op de hoogte en heeft ook van die redenen om het zo te laten
8) 'kinderen, die vragen, worden overgeslagen'.

Reclame

stella
Topic Starter

#4 , 24 mei 2010 19:45

het lijkt net of ik wil profiteren van mijn oom!!! hallo .............. ik ben geraakt en eventjes niet goed hoor!!
Mijn oom is mijn vriend en hij mag mij gerust overleven ,maar hij leeft zo sober als maar kan zijn en gunt zich zelf nog niks extra ,als hij jarig is ben ik degene die met een flesje naar hem gaat,ik moet nog de eerste cent krijgen van hem en al jaren vraag ik of hij een gsm voor zichzelf wil kopen zodat ik hem kan bellen,dat heeft hij nu uiteindelijk gedaan en hij heeft spijt dat hij dat niet veel vroeger heeft gedaan!Toen hij naar het ziekenhuis moest ben ik degene die hem daar naartoe heeft gebracht en dat deed ik uit vrije wil,hij heeft het niet eens moeten vragen !! Ik wou gewoon de dingen pracktisch regelen!!
bedankt voor uw antwoord ,mijn dag is gewoon naar de vaantjes en ik voel me een echte misdadiger!!

wanton

#5 , 25 mei 2010 13:27

Stella ,

misschien is volgende werkwijze te bespreken met oom om de hoge successierechten te omzeilen.

Oom doet een schenking van een bepaalde som aan U , met behoud van het vruchtgebruik. Het geld wordt op uw naam geblokkeerd , met uitbetaling van de intresten aan hem , levenslang. Zodra hij overlijdt word jij volle eigenaar en kan je over het geld beschikken, zonder verdere kosten. Kostprijs : 7 %. Plus akte kosten notaris, want zo iets gebeurt best via notariële akte.

Vermits de relatie tussen jullie goed is , is dit een aan te bevelen procedure. oom blijft door het vruchtgebruik toch betrokken partij. Er moet daarover in het testament niets meer gezegd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frieda.M

#6 , 26 mei 2010 11:30

Oom mag dus vruchtgebruik hebben van zijn EIGEN geld. Wat een luxe zeg. Kan hij niet gewoon zoveel mogelijk opdoen van zijn kapitaal en ten volle genieten. Schenk hem een computer en/of leer het hem , dan kan hij zelf vragen stellen aan het forum en ZELF beslissen wat hij met zijn zelf verdiende centjes doet.

Ge kunt ook voorstellen dat hij zijn appartement verkoopt en het geld als handgift geeft dan kost het u helemaal niets. Hij moet dan nog drie jaar leven natuurlijk. Daarna kan men een vraag stellen hoe men op een subtiele manier eutanasie moet laten uitvoeren.

wanton

#7 , 27 mei 2010 17:46

Frieda meisje ,
niet bitter gaan doen. Ik ben eigenlijk blij dat er op zo'n manier nagedacht wordt over de nalatenschap. Nonkel zal dit uiteraard pas doen als hij zelf zo ver is om die beslissing te nemen.
Had ik zo'n oom , ik zou hem ook op één of andere manier ompraten om iets te 'regelen' ipv. veel successierechten te moeten betalen.
Natuurlijk mag hij zelf niets te kort komen.

Goed dat er nagedacht wordt , in plaats dat men voor dure verrassingen komt te staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”