Fout van de rechtbank

zeerover
Topic Starter

Fout van de rechtbank

#1 , 21 mei 2010 08:04

Onlangs werd bij een beslissing van de rechtbank van eerste aanleg een fout gemaakt dit bij een gechil tussen erfgenamen.
De persoon A was eigenaar van het huis. De broers B en D werden erfgenamen. Intussen is B overleden en zijn zijn kinderen nu erfgenaam. Die hebben de zaak wegens onenigheid voor de rechtbank getrokken.
De rechter heeft beslist een nieuwe notaris aan te stellen. Die weigerd het vonnis uit te voeren omdat op dit document staat dat het huis eigenaar was van B. Nu beweerd mijn advokaat dat we de procedure volledig moeten terug opstarten van af het begin.Ook de procedure van de kinderen die erfgenaam zijn en in het buitenland wonen. Een omslachtig procedure die nu reeds 8 maanden heeft geduurd.
Mijn vraag mag het gerecht zomaar een fout maken en moeten die fouten door het gerecht zelf rechtgezet worden. Volgens mijn advokaat kan dit niet.Het zou toch simpel zijn de naam in het vonnis te verranderen van naam B IN A.
Graag een antwoordje. Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2010 08:11

Gerechtelijk Wetboek:
Art. 796. De vorderingen tot uitlegging of verbetering worden, ingeval de partijen het eens zijn, ingeleid volgens de regels van de vrijwillige verschijning, of anders in de gewone vorm van de dagvaardingen.

Art. 797. Uitlegging en verbetering kunnen niet ambtshalve geschieden.
De rechtbank kan het vonnis niet op eigen initiatief verbeteren. Dit kan pas als alle partijen terug opgeroepen worden met een dagvaarding, of vrijwillig verschijnen.

zeerover
Topic Starter

#3 , 22 mei 2010 08:11

Bedankt voor uw reactie scorpioen. Ik heb mijn advocaat de opdracht gegeven de zaak terug op te starten. Ik weet niet wat de tegen partij zal doen die zelf de oorzaak zijn van het geschil. Gaat het nu vlugger gaan daar reeds in het vonnis de personen die het vonnis moeten uitvoeren o.a de notarissen reeds waren aangeduid. Of moet de procedure volledig heropgestart worden?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2010 11:13

De procedure moet volledig worden "heropgestart" in die zin dat alle partijen opnieuw moeten worden gedagvaard of vrijwillig verschijnen zoals voor een nieuwe zaak. Eenmaal dit gebeurd is kan de procedure snel gaan.

De kosten van dagvaarding zullen door de Staat moet terugbetaald worden. In principe wordt de Staat veroordeeld tot de kosten.

zeerover
Topic Starter

#5 , 23 mei 2010 06:49

nogmaals bedankt voor uw reactie

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”