erfenis ontnomen door ouders

mar10
Topic Starter

erfenis ontnomen door ouders

#1 , 13 mei 2010 10:00

ik zit met iets verveeld,
mijn broer is nu bijna 19 jaar geleden verongelukt
toen bleek dat mijn broer een levensverzekering had afgesloten
mijn ouders die gescheiden zijn hebben mijn zus en mij papieren
laten ondertekenen waar wij geen vragen bij stelde omdat we meer met
ons verdriet zaten en zeker niet aan geld dachten ,
wij dachten ook dat alleen onze ouders recht hadden op mijn broer
zijn levensverzekering,
maar na wat opzoek werk op het net maak ik er wel van uit dat beide ouders recht hadden op een kwart en de rest voor mn zus en mij was

het gaat mijn niet om het geld maar voel me bedrogen door mn ouders
zo iets verwacht je toch niet van hen ,ik vertrouwde ze en kom bedrogen uit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2010 11:30

Je moet één en ander nuanceren.
Voor de gewone erfenis , bij afwezigheid van een testament , is de verdeling van de netto-nalatenschap zoals U die vermeldt. Na aftrek van de kosten voor begrafenis en derg. is er een verdeling in 4 : de beide ouders , uw zus en uzelf.
Een levensverzekering valt daarbuiten , die wordt uitbetaald aan de begunstigde die genoteerd staat in het contract. Bovendien was het in die periode verplicht dat , voor de fiscale aftrekbaarheid van de premies , de begunstigde een familielid was in de eerste graad ofwel de echtgenoot/ote.
Indien uw broer niet getrouwd was , kwamen dus eigenlijk alleen uw ouders in aanmerking als begunstigde van die levensverzekering. Ik denk dus niet dat zij U daar bedrogen hebben.
Voor zijn andere tegoeden zou dat wel kunnen zijn. U heeft waarschijnlijk de aangifte van nalatenschap getekend. Vraag die eens ter inzage bij uw ouders. Daar kan je zien hoeveel die andere tegoeden bedragen. En van die netto zou je 1/4 moeten gekregen hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”