Schenking tussen broers?

fredo2010
Topic Starter

Schenking tussen broers?

#1 , 11 mei 2010 10:16

Hey,

Zit met een vraag waarop ik op eerste zicht antwoord niet terugvind op het forum. Het is de volgende situatie: Uit een erfenis heeft Jan 4j. geleden de blote eigendom geërfd - in onverdeeldheid met zijn broer - van de ouderlijke woning waar de broer nog samenwoont met zijn moeder. Jan wil zijn blote eigendom schenken aan zijn broer. Maar is dit een goed idee? Als moeder overlijdt krijgen ze immers opnieuw elke een stuk blote eigendom. Is er een mogelijkheid om de broer op vandaag de volledige blote eigendom te bezorgen zodanig dat hij bij overlijden moeder de volle eigendom bezit?

Alvast bedankt voor de reacties.
Fré

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mei 2010 20:36

Jan is vrijgevig , dat mag. Maar hij kan nu niets weggeven dat (nog) niet van hem.
Moeder kan een testament maken dat het huis volledig naar de broer gaat , en Jan betwist dat testament NIET. Hij erft eventueel wel gelden of ander roerend goed.
Indien het enkel om de woning gaat , kan hij , op dat moment , de erfenis weigeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fredo2010
Topic Starter

#3 , 11 mei 2010 20:52

Thanks Wanton,

Lijkt me idd goede mogelijkheid, maar wat dan met het stukje blote eigendom dat Jan nu al bezit (nav overlijden vader)? Hoe krijgt Jan dat bij zijn broer gelet op hoge schenkingsrechten tss broers en eventuele inkorting bij zijn kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 11 mei 2010 21:05

Indien hij zelf kinderen heeft , is het misschien best dat hij die blote eigendom verkoopt. Registratierechten : 1 %.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 12 mei 2010 15:04

Ik ga ervan uit dat de ouderlijke woning behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van de ouders en hierover niets geregeld was bij huwelijkscontract of testament.

In dat geval geldt : “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek) en behoudt zijn helft in volle eigendom.

Moeder blijft dan voor de helft volle eigenaar van de woning en erft het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan de kinderen een gelijk deel in blote eigendom erven. Jan en zijn broer erven hier dus elk de helft van de helft (=1/4) blote eigendom van de woning.

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

Jan kan dus thans aan zijn broer zijn 1/4 blote eigendom vervreemden (=verkopen of schenken).

Bij moeders overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom,wie ook de blote eigenaar is. De kinderen erven dan moeders helft in volle eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 12 mei 2010 18:21

Fredo ,

u vermeldt dat Jan zelf kinderen heeft. Daarom sprak ik van verkopen , want indien hij een schenking zou doen , is er steeds de mogelijkheid dat zijn kinderen ooit een inkorting zouden kunnen vragen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”