Erfenis na 33 jaar

vic-ky
Topic Starter
Berichten: 1

Erfenis na 33 jaar

#1 , 08 mei 2010 16:31

Mijn grootouders zijn reeds 33 jaar dood, waarvan de erfenis nog steeds niet verdeeld is. Nu is mijn vader kortelings te komen overlijden, en nu is mijn vraag :

Ben ik nog verantwoordelijk voor de erfenis van mijn grootouders na deze termijn?

Wat doe ik het beste in deze situatie, de erfenis van mijn vader verwerpen, of toch aanvaarden, gezien hij bijna niets achterlaat.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 mei 2010 11:02

De onverdeelde nalatenschap van uw grootouders langs vaders zijde maakt nog steeds onafscheidelijk deel uit van uw vaders nalatenschap.

U kan uw vaders nalatenschap OOK aanvaarden overeenkomstig : “Art.793.De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...Art.795.De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden,te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”