Beste
De situatie is als volgt: mijn moeder is 4 jaar geleden overleden en was op dat moment getrouwd met mijn stiefvader. Vorig jaar is die man ook overleden. Samen hadden zij 2 kinderen. Ik ben dus enig kind uit het eerste huwelijk.
Op het moment van haar overlijden ben ik niet bij een notaris geroepen. Ik ben wel bij de bank geweest kortelings na de begrafenis om een papier mede te ondertekenen samen met haar man en mijn 2 halfzussen. Dit was om het geld dat op de zichtrekening stond los te maken en zou nooit nadelig zijn voor mij, volgens de bankdirecteur.
Na het overlijden van haar man vorig jaar hebben mijn 2 halfzussen 12.000 euro schuld geërft. Zij hebben dit niet kunnen verwerpen omdat zij (op aanraden van een familielid) geld van de zichtrekening hadden afgehaald nog voor dit geblokkeerd werd. Nu vernam ik dat zij het niet meer zien zitten om die schulden af te betalen.
Dus ik heb nooit iets geërft van mijn moeder, ik heb nooit een schenking aanvaard, ik heb nooit iets van de inboedel meegenomen of een inboedelbeschrijving gekregen én ik ben nooit door een notaris geroepen. Kan het nu nog dat een deel van de schulden op mijn hoofd terechtkomen? Indien dat zo is, kan ik dan voor de rechtbank van eerste aanleg nog steeds alles laten verwerpen? Of kan ik 4 jaar na dato nog steeds gewoon "vrijwillig" naar de griffie stappen en mijn deel van de erfenis laten verwerpen? Of kan ik aannemen dat doordat toen alles naar haar man gegaan is (waar ik niks van te erven heb daar er geen testament was) en daarna, verplicht, aanvaard door mijn 2 halfzussen ik hier nooit iets van zal horen of zal moeten betalen?
Alvast bedankt