Schulden erven 4 jaar na overlijden?

voodoodoll
Topic Starter

Schulden erven 4 jaar na overlijden?

#1 , 07 mei 2010 17:51

Beste

De situatie is als volgt: mijn moeder is 4 jaar geleden overleden en was op dat moment getrouwd met mijn stiefvader. Vorig jaar is die man ook overleden. Samen hadden zij 2 kinderen. Ik ben dus enig kind uit het eerste huwelijk.

Op het moment van haar overlijden ben ik niet bij een notaris geroepen. Ik ben wel bij de bank geweest kortelings na de begrafenis om een papier mede te ondertekenen samen met haar man en mijn 2 halfzussen. Dit was om het geld dat op de zichtrekening stond los te maken en zou nooit nadelig zijn voor mij, volgens de bankdirecteur.

Na het overlijden van haar man vorig jaar hebben mijn 2 halfzussen 12.000 euro schuld geërft. Zij hebben dit niet kunnen verwerpen omdat zij (op aanraden van een familielid) geld van de zichtrekening hadden afgehaald nog voor dit geblokkeerd werd. Nu vernam ik dat zij het niet meer zien zitten om die schulden af te betalen.

Dus ik heb nooit iets geërft van mijn moeder, ik heb nooit een schenking aanvaard, ik heb nooit iets van de inboedel meegenomen of een inboedelbeschrijving gekregen én ik ben nooit door een notaris geroepen. Kan het nu nog dat een deel van de schulden op mijn hoofd terechtkomen? Indien dat zo is, kan ik dan voor de rechtbank van eerste aanleg nog steeds alles laten verwerpen? Of kan ik 4 jaar na dato nog steeds gewoon "vrijwillig" naar de griffie stappen en mijn deel van de erfenis laten verwerpen? Of kan ik aannemen dat doordat toen alles naar haar man gegaan is (waar ik niks van te erven heb daar er geen testament was) en daarna, verplicht, aanvaard door mijn 2 halfzussen ik hier nooit iets van zal horen of zal moeten betalen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 mei 2010 19:10

U gaat inderdaad zonder meer naar de griffie van de bevoegde rechtbank van eerste aanleg en verwerpt daar de erfenis van uw moeder. Kost 30 eur. Als U kinderen heeft, vraag dan hun volmacht en verwerp ineens méé voor hen.

Welke schuldeiser kan U dan iets maken?
Het enige wat U toen wel gedaan heeft is een document getekend om die rekeningen te deblokkeren: daarin heeft U zich eigenlijk als erfgenaam voorgedaan...
Meer uitleg nodig dus om dit te plaatsen: was er een huwelijkscontract met haar tweede man?
Zo nee, waarom denkt U dan dat U niets geërfd heeft?

voodoodoll
Topic Starter

#3 , 07 mei 2010 19:58

Bedankt voor uw antwoord.

Om even verder in te gaan op uw vragen: ik heb geen weet van een huwelijkscontract en ik weet ook niet waarom ik op het moment dat mijn moeder overleden is ik niet door een notaris geroepen ben. Alles is dus op dat moment naar haar man gegaan. Met alles bedoel ik dan vooral schulden want er waren geen (on-)roerende goederen buiten dan de inboedel van hun huurhuis.

Ik lees op diverse websites dat indien je na 3 maand en 40 dagen de erfenis niet verworpen noch aanvaardt hebt je die volgens de wet stilzwijgend aanvaardt. Ik lees dan weer op andere websites dat je tot 30 jaar na dato de tijd hebt om een erfenis te verwerpen.

Wat u schrijft over het tekenen van het papier bij de bank, dat klopt. Maar of ik dat nu tekende of niet: ik denk wel dat het ondertussen bekend zou zijn bij eventuele schuldeisers dat ik haar zoon was.

Reclame

roharro

#4 , 07 mei 2010 20:24

Om even verder in te gaan op uw vragen: ik heb geen weet van een huwelijkscontract en ik weet ook niet waarom ik op het moment dat mijn moeder overleden is ik niet door een notaris geroepen ben.
Dit is een grote misvatting die bij vele mensen leeft: men wordt helemaal niet "geroepen" door een notaris. Toch niet voor erfenissen tussen ouders en kinderen. Men moet zelf op zijn zaken letten en nagaan of men erft of niet.

Alles is dus op dat moment naar haar man gegaan. Indien er geen huwelijkskontrakt was dan was u de enige erfgenaam van uw moeder (blote eigendom). Haar echtgenoot kreeg daarover enkel het vruchtgebruik.

Ik lees op diverse websites dat indien je na 3 maand en 40 dagen de erfenis niet verworpen noch aanvaardt hebt je die volgens de wet stilzwijgend aanvaardt. Ik lees dan weer op andere websites dat je tot 30 jaar na dato de tijd hebt om een erfenis te verwerpen. Klopt in feite allebei. Men heeft dertig jaar om te weigeren, maar men zal in de praktijk eerder een keuze moeten maken, bijv. omdat men de erfenis moet aangeven binnen de gestelde termijn voor de betaling van de successierechten.

Het is bijgevolg wel van belang te weten wat u destijds bij de bank getekend heeft wat betreft die rekening. Was het een aanvaarding van die rekening? In dat geval hebt u in principe de erfenis aanvaard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

voodoodoll
Topic Starter

#5 , 07 mei 2010 20:51

Bedankt voor de opklaring over het roepen bij de notaris.

Alles is dus op dat moment naar haar man gegaan. Indien er geen huwelijkskontrakt was dan was u de enige erfgenaam van uw moeder (blote eigendom). Haar echtgenoot kreeg daarover enkel het vruchtgebruik.
En de kinderen die zij en haar man hadden? Mijn 2 halfzussen dus. Zij waren op dat moment geen erfgenamen?
Ik lees op diverse websites dat indien je na 3 maand en 40 dagen de erfenis niet verworpen noch aanvaardt hebt je die volgens de wet stilzwijgend aanvaardt. Ik lees dan weer op andere websites dat je tot 30 jaar na dato de tijd hebt om een erfenis te verwerpen. Klopt in feite allebei. Men heeft dertig jaar om te weigeren, maar men zal in de praktijk eerder een keuze moeten maken, bijv. omdat men de erfenis moet aangeven binnen de gestelde termijn voor de betaling van de successierechten.
Na het overlijden van haar man hebben mijn 2 halfzussen de erfenis aanvaardt en zij betalen nu de schulden af. Hier heb ik ook nooit wat over gehoord van een schuldeiser of het OCMW. Kunnen zij zomaar zeggen dat ze die schulden niet meer willen? Schuldeisers zullen toch een deurwaarder naar hun sturen?
Het is bijgevolg wel van belang te weten wat u destijds bij de bank getekend heeft wat betreft die rekening. Was het een aanvaarding van die rekening? In dat geval hebt u in principe de erfenis aanvaard.
Wat is precies het aanvaarden van een rekening? Als u bedoelt dat ik hiervan gebruik heb gemaakt dan klopt dit niet. Dit was een rekening die na haar overlijden geblokkeerd werd en indien ik niet tekende bleef deze nog weken geblokkeerd en kon haar man geen gebruik maken van het geld dat daar nog op stond. Ik ben hiervoor niet bij een vrederechter of dergelijke geweest.
Na even googlen vond ik trouwens dit:
Indien er geen erfgenamen in het buitenland wonen is er enkel een informatieverplichting opgelegd aan de derde houders : de tegoeden van de overledene of zijn echtgenoot kunnen worden uitbetaald of teruggegeven nadat de lijst waarop deze tegoeden staan vermeld (de zogenaamde lijst 201) werd overgemaakt aan de voormelde administratie.
Zou het hierom gaan?

roharro

#6 , 07 mei 2010 21:16

En de kinderen die zij en haar man hadden? Mijn 2 halfzussen dus. Zij waren op dat moment geen erfgenamen? Als ze dochters waren van je overleden moeder erfden ze inderdaad ook. Ieder 1/3.

Na het overlijden van haar man hebben mijn 2 halfzussen de erfenis aanvaard en zij betalen nu de schulden af. Hier heb ik ook nooit wat over gehoord van een schuldeiser of het OCMW. Kunnen zij zomaar zeggen dat ze die schulden niet meer willen? Schuldeisers zullen toch een deurwaarder naar hun sturen? Indien ze hebben aanvaard kunnen de schuldeisers inderdaad bij hen aankloppen en eventueel een rechtszaak starten.

Wat is precies het aanvaarden van een rekening? Als u bedoelt dat ik hiervan gebruik heb gemaakt dan klopt dit niet. Dit was een rekening die na haar overlijden geblokkeerd werd en indien ik niet tekende bleef deze nog weken geblokkeerd en kon haar man geen gebruik maken van het geld dat daar nog op stond. Ik ben hiervoor niet bij een vrederechter of dergelijke geweest. Normaal gezien mocht haar echtgenoot geen gebruik maken van de gelden op die rekening, enkel van de opbrengsten (intresten). Zoals reeds gezegd hangt alles ervan af van wat u getekend heeft. Was toen geen aangifte van de erfenis voor de betaling van de rechten? Misschien hebben andere forumleden een idee over wat u waarschijnlijk getekend heeft. Zolang het niet beschouwd kan worden als een aanvaarding van de erfenis is er vermoedelijk geen probleem.
Vrederechter heeft hier niets mee te maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#7 , 09 mei 2010 10:37

‘Na het overlijden van haar man vorig jaar hebben mijn 2 halfzussen 12.000 euro schuld geërft.‘ Ik ga ervan uit dat die schuld reeds bestond ten tijde van moeders overlijden. In dat geval erfde ook u die schuld. Onderzoek dit echter zorgvuldig. U kan als erfgename van moeder kopie vragen van haar successieaangifte.

‘Dit was om het geld dat op de zichtrekening stond los te maken’ is op zich geen aanvaarding van dit geld. Vraag de bank kopie van dit ‘papier’ en van de bestemming van dit geld.

Zulks belet u niet de nalatenschap van uw moeder onverwijld te verwerpen,ook al zou later blijken dat u ze tevoren stilzwijgend aanvaard hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

voodoodoll
Topic Starter

#8 , 09 mei 2010 21:55

Ik dank u allemaal voor de hulp! Ik weet nu zo ongeveer wat mij zo snel mogelijk te doen staat.

Ik heb nog 1 vraagje: waar kan ik de kopie van de successieaangifte verkrijgen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”