Verkoop woning na opname in rusthuis

Edmond Reekmans
Topic Starter

Verkoop woning na opname in rusthuis

#1 , 01 mei 2010 21:17

Ik zou graag een beroep doen op jullie kennis voor het volgende probleem. Mijn grootmoeder werd enkele weken geleden opgenomen in een rusthuis en maakt zich nu zorgen over de kosten. Haar pensioen volstaat niet om deze kosten te dekken. De familiale situatie is de volgende: mijn grootmoeder is weduwe sedert 1988 en ze heeft vier kinderen waarvan er één drie jaar geleden overleden is. Volgens het OCMW zullen twee kinderen een bijdrage moeten leveren en één niet op basis van het aanslagbiljet van de belastingen. Daarover is er geen probleem.
Het probleem is echter dat mijn grootmoeder haar woning wenst te verkopen om de kosten te betalen. Zij was gehuwd zonder huwelijkscontract en mijn grootvader is overleden in 1988. Zal ze bij de verkoop van het huis het volledige bedrag krijgen of zullen de kinderen een deel krijgen ? Kan zij alleen beslissen om te verkopen of moeten alle kinderen hiermee instemmen ?
Ik dank jullie bij voorbaat voor de hulp.

Groeten van Edmond

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 mei 2010 22:04

Ik zou graag een beroep doen op jullie kennis voor het volgende probleem. Mijn grootmoeder werd enkele weken geleden opgenomen in een rusthuis en maakt zich nu zorgen over de kosten. Haar pensioen volstaat niet om deze kosten te dekken. De familiale situatie is de volgende: mijn grootmoeder is weduwe sedert 1988 en ze heeft vier kinderen waarvan er één drie jaar geleden overleden is. Volgens het OCMW zullen twee kinderen een bijdrage moeten leveren en één niet op basis van het aanslagbiljet van de belastingen. Daarover is er geen probleem.
Het probleem is echter dat mijn grootmoeder haar woning wenst te verkopen om de kosten te betalen. Zij was gehuwd zonder huwelijkscontract en mijn grootvader is overleden in 1988. Zal ze bij de verkoop van het huis het volledige bedrag krijgen of zullen de kinderen een deel krijgen ? Kan zij alleen beslissen om te verkopen of moeten alle kinderen hiermee instemmen ?
Ik dank jullie bij voorbaat voor de hulp.

Groeten van Edmond
Als het huis gemeenschappelijk bezit was dan is uw grootmoeder eigenaar van de helft van het huis. De andere helft behoort toe aan de vier kinderen (of indien overleden hun erfgenamen), ieder voor één achtste in blote eigendom. Over die helft heeft uw grootmoeder het vruchtgebruik.
Bij verkoop van het huis heeft zij recht op de helft van de verkoopprijs, vermeerderd met de waarde van het vruchtgebruik op de andere helft waarvan de kinderen blote eigenaar zijn.
De 4 kinderen (of de erfgenamen van de kinderen indien overleden) krijgen elk de tegenwaarde van hun blote eigendom.
Aangezien uw grootmoeder mede-eigenaar is in overdeeldheid kan ze de verkoop eisen. Indien dit niet in onderling overleg kan gebeuren dan kan ze dat via de Rechtbank eisen die dan een openbare verkoop zal laten organiseren door een notaris.
Met haar deel van de opbrengst van het huis kan ze dan haar verblijf in het rusthuis financieren, zodat de kinderen financieel niet moeten bijspringen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Edmond Reekmans
Topic Starter

#3 , 01 mei 2010 22:22

Dag Roharro,

Oprechte dank voor je heldere antwoord. Het maakt een moeilijke situatie alvast heel wat duidelijker.

Groeten van Edmond

Reclame

roharro

#4 , 01 mei 2010 22:43

Het enige nadeel is dat indien uw grootmoeder zou overlijden alvorens de opbrengst van de tegenwaarde van haar vruchtgebruik is opgesoupeerd de erfgenamen op wat overblijft successierechten moeten betalen.
Kan opgelost worden m.i. door de tegenwaarde van die helft van het huis,
op een gezamenlijke rekening (op naam van blote eigenaars + grootmoeder als vruchtgebruiker) te plaatsen waarbij de rente naar grootmoeder gaat. In dat geval zullen de blote eigenaars van de rekening volle eigenaar worden na overlijden grootmoeder zonder dat er successierechten op verschuldigd zijn (omdat ze al blote eigenaar waren van die rekening).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 02 mei 2010 10:33

Moeder bezit het vruchtgebruik van de woning. Als deze verhuurd wordt , is he huur volledig voor haar. In de meeste gevallen volstaat die huur om de kosten van het rusthuis te betalen.
U zou moeten vermijden dat er door sommige kinderen moet bijbetaald worden. van de 4 betalen mee voor moeder , maar bij de verdeling na verkoop gaat het in vier parten.
Het verwondert mij dat het OCMW dit zelf niet voorstelt. De kinderen laten bijbetalen is de ultieme fase. Bij ons OCMW wordt eerst de huur opgevraagd , daarna kan een voorschot , met hypotheek , worden genomen op de waarde van het huis.
Indien toch nu tot verkoop wordt overgegaan , is de helft van de verkoopprijs voor moeder.
De ander helft wordt geblokkeerd op naam van ieder kind (of kleinkind) met uitkering van de intresten aan moeder , zolang zij leeft. Van die intrest kan ook de opleg betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”