Vruchtgebruik feitelijk samenwonenden

roady
Topic Starter

Vruchtgebruik feitelijk samenwonenden

#1 , 19 apr 2010 02:32

Hallo,

ik heb een paar vragen over vruchtgebruik en erfrecht van feitelijk samenwonenden,en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De situatie:moeder is in april 2009 gestorven,en was eigenares van een huisje.Haar vriend,met wie ze al meer dan 3 jaar feitelijk samenwoonde op tijdstip van overlijden,was GEEN mede-eigenaar.
Ze hadden een gemeenschappelijke zichtrekening,maar ieder een eigen spaarrekening.
Mijn broer en ik hebben allebei successierechten betaald op een woning+inboedel die gebruikt wordt door een VREEMDE,die geen successierechten moest betalen,die de auto van moeder op zijn naam kon inschrijven en op de dag van overlijden nog vlug 500 euro van de rekening gehaald heeft.
In hoeverre heeft hij recht om zich dit alles toe te eigenen,als FEITELIJK samenwonende zonder samenlevings contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 apr 2010 11:32

Hallo,

ik heb een paar vragen over vruchtgebruik en erfrecht van feitelijk samenwonenden,en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De situatie:moeder is in april 2009 gestorven,en was eigenares van een huisje.Haar vriend,met wie ze al meer dan 3 jaar feitelijk samenwoonde op tijdstip van overlijden,was GEEN mede-eigenaar.
Ze hadden een gemeenschappelijke zichtrekening,maar ieder een eigen spaarrekening.
Mijn broer en ik hebben allebei successierechten betaald op een woning+inboedel die gebruikt wordt door een VREEMDE,die geen successierechten moest betalen,die de auto van moeder op zijn naam kon inschrijven en op de dag van overlijden nog vlug 500 euro van de rekening gehaald heeft.
In hoeverre heeft hij recht om zich dit alles toe te eigenen,als FEITELIJK samenwonende zonder samenlevings contract?
Als er geen testament is opgemaakt heeft hij geen enkel recht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 19 apr 2010 17:38

Als die vriend van moeder nog in dat huis woont, moeten jullie desgevallend hem een huurcontract laten tekenen en hem de huur laten betalen.
Ik vraag me bovendien af hoe hij erin geslaagd is om die auto op zijn naam te zetten. Die is van jullie!
Die 500 € , als dat niet van zijn rekening was , kan U iidd ook terugvorderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 20 apr 2010 13:37

Feitelijk samenwonenden kunnen van mekaar ENKEL erven bij testament.

De gemeenschappelijke zichtrekening en de inboedel vormen een onverdeeldheid waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit vermoeden kan weerlegd worden door elke mede-eigenaar.

‘die de auto van moeder op zijn naam kon inschrijven’ vormt geen eigendomsbewijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roady
Topic Starter

#5 , 21 apr 2010 02:16

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties!
Indien uw informatie juist is,zijn m'n broer en ik lelijk bij de neus genomen door de partner van ma en de notaris.
Volgens deze laatste,is er omstreeks mei 2007 een wet verschenen,die een feitelijk samenwonende dezelfde rechten op vruchtgebruik geeft als een wettelijk samenwonende,mits er een aantoonbaar bewijs is dat de betrokken partner meer dan 3 jaar op hetzelfde adres woont als de overleden partner en beiden een gemeenschappelijke huishouding voerden met gelijke inbreng.
Er is ook een soort van testament,waarin ma de toelating geeft tot vruchtgebruik van alles,en waarin hij alleen ertoe verplicht wordt mijn broer of mij onder hetzelfde dak te laten wonen indien wij dat wensen.
Zijn wij,als reservataire erfgenamen,genoeg benadeeld door dit 'testament' om hem het vuur aan de schenen te leggen,en evt huur af te dwingen of een verkoop van het onroerend goed?Tot hiertoe hebben wij alleen de lasten gehad,en hij alle lusten.

roharro

#6 , 21 apr 2010 11:40

Volgens deze laatste,is er omstreeks mei 2007 een wet verschenen,die een feitelijk samenwonende dezelfde rechten op vruchtgebruik geeft als een wettelijk samenwonende

Een en ander wordt verward: onder deze voorwaarden moet er geen successierecht worden betaald op dat vruchtgebruik, maar er is geen automatisch erfrecht. Daarvoor is testament vereist.

j.demoor

#7 , 21 apr 2010 11:42

“Art.745octies.De langstlevende WETTELIJK samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek;ingevoegd bij art.7 Wet 28 maart 2007,B.S. 8 mei 2007).

‘Pauselijke uitspraken’ hebben enkel waarde voor ‘gelovigen’.Voor ‘niet-gelovigen’ zijn CONTROLEERBARE citaten met bronvermelding vereist.
‘een wet verschenen,die een feitelijk samenwonende dezelfde rechten op vruchtgebruik geeft als een wettelijk samenwonende’. Vraag die notaris de bronvermelding voor die uitspraak.

“Art.970.Het EIGENHANDIG testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen.“(B.W.).Onderzoek of aan deze vormvereiste voldaan is.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

De waarde van het vruchtgebruik van de begunstigde is functie van zijn geslacht en leeftijd. Voor die waardebepaling bestaat geen bindend recht,behalve inzake successierechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roady
Topic Starter

#8 , 22 apr 2010 13:45

OK...Het vruchtgebruik van woning en inboedel is toegekend via een notarieel testament,hoort haar auto daar ook bij?(zijzelf gekocht en factuur op haar naam)
Wat als mijn broer en ik onze wettelijke reserve claimen,en hij kan niets betalen? Aangezien hij de woning niet mee gekocht heeft of betaald,en er zit ook geen tontine op,kan hij dan omzetting van vruchtgebruik eisen op iets waar hij nooit iets voor betaald heeft,om ons reservatair recht te halen?

roharro

#9 , 22 apr 2010 14:33

OK...Het vruchtgebruik van woning en inboedel is toegekend via een notarieel testament,hoort haar auto daar ook bij?(zijzelf gekocht en factuur op haar naam)
Wat als mijn broer en ik onze wettelijke reserve claimen,en hij kan niets betalen? Aangezien hij de woning niet mee gekocht heeft of betaald,en er zit ook geen tontine op,kan hij dan omzetting van vruchtgebruik eisen op iets waar hij nooit iets voor betaald heeft,om ons reservatair recht te halen?
Staat auto vermeld in testament? Ik denk niet dat auto tot "inboedel" behoort.
Enkel indien de waarde van het vruchtgebruik meer bedraagt dan 1/3 van de totale waarde van de erfenis is de wettelijke reserve overschreden en in dat geval hebt u een vordering voor het verschil. Hoe hij dat betaalt is zijn probleem.

sylvia52

#10 , 29 apr 2010 10:01

Ik heb hierover een vraagje (niet voor mezelf, maar voor een collega).

“Art.745octies.De langstlevende WETTELIJK samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek;ingevoegd bij art.7 Wet 28 maart 2007,B.S. 8 mei 2007).

Mijn collega en zijn 2 broer hebben dus geen enkel verhaal op het huis van hun vader (waarin ook alle centen van de overleden moeder waren geïnvesteerd) waarin nu een jongere vrouw (met vreemde nationaliteit) mee inwoont zonder inkomen (maar met samenlevingscontract) ???

Kunnen zij op één of andere manier het deel van hun moeder dan niet opeisen ?

roharro

#11 , 29 apr 2010 12:26

Ik heb hierover een vraagje (niet voor mezelf, maar voor een collega).

Mijn collega en zijn 2 broer hebben dus geen enkel verhaal op het huis van hun vader (waarin ook alle centen van de overleden moeder waren geïnvesteerd) waarin nu een jongere vrouw (met vreemde nationaliteit) mee inwoont zonder inkomen (maar met samenlevingscontract) ???

Kunnen zij op één of andere manier het deel van hun moeder dan niet opeisen ?
Uw interpretatie is inderdaad juist. Geen verhaal....
Normaal kan men een vruchtgebruiker uitkopen (waarde vruchtgebruik wordt vastgesteld met tabellen op basis van leeftijd). Maar ingeval van vruchtgebruik gezinswoning, wat hier van toepasing is, kan dat alleen met de instemming van de vruchtgebruiker.

sylvia52

#12 , 29 apr 2010 12:54

Bedankt voor uw vlug antwoord.

wanton

#13 , 29 apr 2010 18:34

U spreekt van een samenlevingscontract. Dat is onvoldoende voor die vrouw om het vruchtgebruik op te eisen.
Ofwel is er een testament ten hare gunste daarvoor ofwel zijn zij wettelijk samenwonend , met een registratie door beiden ondertekend op het gemeentehuis. Feitelijk samenwonenden ,zelfs met samenlevingscontract , erven niet automatisch van mekaar!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52

#14 , 29 apr 2010 18:36

Bedankt. Ik zal het antwoord overmaken aan mijn collega.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”