schenking bouwgrond

barca
Topic Starter

schenking bouwgrond

#1 , 22 apr 2010 15:13

Beste,

Mijn vader bezit een bouwgrond waarvan de waarde op 200.000EUR wordt geschat. Hij zou deze graag schenken aan mij en mijn vriendin. We zijn reeds 6 jaar samen en ik woon in de praktijk al 3 jaar bij haar ouders. Op papier staat echter nog altijd dat ik thuis woon. Wat is de goedkoopste manier om de bouwgrond te schenken aan ons beiden?
- eerst trouwen en dan schenken
- gewoon schenking doen
- officieel samenwonen en dan schenken?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 22 apr 2010 15:24

Tip: een veilige oplossing is:

- schenken aan jouw individu en niet aan "beide"

indien je gaat trouwen dan:
- inbrengen in de huwelijksgemeenschap, met notering dat er €200.000 (+ eventueel de waarde verhoging) naar jouw terug gaat bij scheiding, in een huwelijkscontract.

Hoe goed het altijd gaat, je moet ergens een 'zakelijke' kijk houden op financieel vlak...

barca
Topic Starter

#3 , 22 apr 2010 15:27

Bedankt voor je antwoord. Mijn vriendin haar ouders hebben een bouwbedrijf. Ze gaan dan ook volledig gratis ons huis bouwen. Hierdoor lijkt het me dan ook maar logisch dat zowel de bouwgrond als het huis op beide namen komen. Heeft er iemand nog een oplossing?

Reclame

wanton

#4 , 23 apr 2010 19:14

Eigenlijk ben je een gelukzak , hé!

Maar het beste is idd. te trouwen en de grond in de gemeenschap brengen. Doe je dat niet en de grond blijft van u , wordt het huis ook van U , ondanks de inbreng en inspanningen van je schoonfamilie. Laat ergens beschrijven dat zij ook een bedrag van 200.000 € spenderen in de vorm van materialen , werk , en derg. Slechts op die manier is het huis echt 'gemeenschappelijk'. En dan moet er bij een scheiding geen voorafname gebeuren maar een echte verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”