vruchtgebruik nog geldig en wat is de afkoopwaarde?

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

vruchtgebruik nog geldig en wat is de afkoopwaarde?

#1 , 21 apr 2010 10:15

Hallo iedereen,

volgend probleem stelt zich
naakte eigendom hoort toe aan weduwe en twee kleinkinderen
grootmoeder bezit vruchtgebruik op de eigendom (95 jaar)

de kleinkinderen/weduwe willen de eigendom verkopen

wat zal er gebeuren? Hoeveel % moet er betaald worden aan de grootmoeder wegens vruchtgebruik?
Zij is nog vruchtgebruiker op papier, is al sedert jaren niet meer in het pand geweest, de kleinkinderen/weduwe blijven wegens emotionele redenen weg uit het pand (met uitzondering van verwarming in de winter)

Momenteel woekert het onkruid welig, is er al schade ontstaan door een lekkende hoofdkraan van het water die onlangs wel vervangen werd.
Alle kosten van kadastraal inkomen, water, electriciteit enz worden betaald door de weduwe/kleinkinderen

Klopt dit allemaal wel? Bestaat er mogelijkheid om uit te komen onder de af te stane procent aan de grootmoeder die in het rusthuis zit, slechtziend en slechthorend is en met wie de weduwe/kleinkinderen in onmin leven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

#2 , 22 apr 2010 10:12

niemand een idee?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 22 apr 2010 11:06

Alle kosten van kadastraal inkomen, water, electriciteit enz worden betaald door de weduwe/kleinkinderen
De vruchtgebruiker moet deze kosten betalen, NIET de blote eigenaars.
Bij verkoop heeft vruchtgebruiker recht op waarde vruchtgebruik. Gezien hoge leeftijd zal die in dit geval laag zijn. Heb echter niet de tabellen in mijn bezit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

#4 , 22 apr 2010 11:47

Dus je kan die facturen perfect doorsturen naar de vruchtgebruiker?
Want deze laatste heeft wijziging van eigenaar/adres doorgegeven aan de nutsmaatschappijen. Alle facturen kwamen vroeger op naam van de vruchtgebruiker toen deze nog wonende was in het pand, nu komt alles bij de weduwe/kleinkinderen


Of kan dit ook aangegrepen worden om het vruchtgebruik als afgesloten te beschouwen? Volgens immo zou dit 4% zijn, ik had elders 8% gelezen, een groot verschil
Enig idee waar deze info te vinden is?

thnx

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 22 apr 2010 12:12

Alle kosten die te maken hebben met het genot van het pand zijn ten laste van de vruchtgebruiker, kleine reparaties zijn eveneens ten laste van de vruchtgebruiker.
(KI voor vruchtgebruiker)

Alle kosten die te maken hebben met het bezit van het pand zijn ten laste van de naakte eigenaars, inclusief de kosten voor het uitvoeren van structurele werken.
(Beastingsaangifte voor naakte eigenaars)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 22 apr 2010 13:03

Dus je kan die facturen perfect doorsturen naar de vruchtgebruiker?
Want deze laatste heeft wijziging van eigenaar/adres doorgegeven aan de nutsmaatschappijen. Alle facturen kwamen vroeger op naam van de vruchtgebruiker toen deze nog wonende was in het pand, nu komt alles bij de weduwe/kleinkinderen


Of kan dit ook aangegrepen worden om het vruchtgebruik als afgesloten te beschouwen? Volgens immo zou dit 4% zijn, ik had elders 8% gelezen, een groot verschil
Enig idee waar deze info te vinden is?

thnx
Begrijp niet goed waarom die abonnementen op naam van blote eigenaars werden gezet. Dat is natuurlijk de reden waarom die facruren op jullie naam komen. Tenzij die het goed effectief bewonen is daar geen enkele aanleiding toe.

De aanrekening van de belasting op kadastraal inkomen komt normaal op naam van de vruchtgebruiker. Het is ook de vuchtgebruiker die aangifte moet doen van KI in zijn belastingsaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee
Topic Starter
Berichten: 565

#7 , 22 apr 2010 13:08


Begrijp niet goed waarom die abonnementen op naam van blote eigenaars werden gezet. Dat is natuurlijk de reden waarom die facruren op jullie naam komen. Tenzij die het goed effectief bewonen is daar geen enkele aanleiding toe.

De aanrekening van de belasting op kadastraal inkomen komt normaal op naam van de vruchtgebruiker. Het is ook de vuchtgebruiker die aangifte moet doen van KI in zijn belastingsaangifte.
Dat is zo aangegeven door de vruchtgebruiker, die heeft die adres en contractwijziging ingediend. En als ik me niet vergis komt zelfs het KI bij de blote eigenaar toe. Kan hieruit dan geconcludeerd worden dat het vruchtegebruik beëindigd werd door de vruchtgebruiker?

Indien dit het geval zou zijn, staat niets een verkoop zonder meer nog in de weg lijkt mij?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 22 apr 2010 13:12


Begrijp niet goed waarom die abonnementen op naam van blote eigenaars werden gezet. Dat is natuurlijk de reden waarom die facruren op jullie naam komen. Tenzij die het goed effectief bewonen is daar geen enkele aanleiding toe.

De aanrekening van de belasting op kadastraal inkomen komt normaal op naam van de vruchtgebruiker. Het is ook de vuchtgebruiker die aangifte moet doen van KI in zijn belastingsaangifte.
Dat is zo aangegeven door de vruchtgebruiker, die heeft die adres en contractwijziging ingediend. En als ik me niet vergis komt zelfs het KI bij de blote eigenaar toe. Kan hieruit dan geconcludeerd worden dat het vruchtegebruik beëindigd werd door de vruchtgebruiker?

Indien dit het geval zou zijn, staat niets een verkoop zonder meer nog in de weg lijkt mij?
Vruchtgebruik eindigt alleen automatisch door overlijden vruchtgebruiker.
Antwoord op uw vraag is dus neen. Ik begrijp niet hoe er zonder uw akkoord en handtekening abonnementen op uw naam zijn geplaatst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”