Vraagjes nalatenschap

Donovan
Topic Starter

Vraagjes nalatenschap

#1 , 20 apr 2010 10:22

Hallo iedereen,

Mag ik even een paar vraagjes stellen waarover me een en ander niet duidelijk is.
Bij nalatenschap worden de gemeenschappelijke roerende goederen, verdeeld in een helft volle eigendom en een helft vruchtgebruik. Wanneer er één kind is en één van de ouders overlijdt, betekent dit dan concreet dat de overblijvende partner dus eigenlijk maar voor de helft kan beschikken over de gelden die op de gemeenschappelijke bankrekening staan en de andere helft voor altijd geblokkeerd wordt en dus niet gebruikt kan worden?

Een van de partners heeft een eigen vermogen verkregen, bijvoorbeeld uit een erfenis. Er wordt gezamelijk besloten dit te besteden voor allerlei zaken, zoals bijvoorbeeld renovantiewerken enz.. Wat gebeurt er dan bij het overlijden van één van de ouders en er is één kind? Moet het oorspronkelijk geërfde bedrag dan hoedanook in zijn geheel terug aangezuiverd worden en wordt dit dan geheel geblokkeerd?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 apr 2010 10:39

Ik zat te wachten op uw bericht. Ik had dat ook al gelezen ergens anders.
Nu , idd. bij een overlijden in een gemeenschapsstelsel wordt de nalatenschap verdeeld als volgt : de overlevende echtgenoot (LLE) behoudt zijn helft en krijgt het vruchtgebruik van de andere helft (van de overledene) , terwijl de blote eigendom toekomt aan de kinderen, voor een gelijk deel.
Voor roerende goederen wordt dat ( veel te weinig) zo geregeld dat de tegoeden geblokkeerd worden op naam van de kinderen , met aanduiding dat de rente aan de LLE moet worden uitbetaald. Het is waar dat eigenlijk geen van beiden over het geld kan beschikken.
Wanneer er eigen vermogen aanwezig is , vb. ingevolge erfenis , en er zijn gezamenlijke kinderen in het huwelijk , wordt dit vermogen toch als gemeenschappelijk vermogen behandeld. Dus op dezelfde manier.

Het eigen vermogen wordt terug samengesteld en als dusdanig behandeld in twee gevallen : bij echtscheiding of bij overlijden , indien er geen gezamenlijke kinderen zijn.

In een huwelijk met kinderen wordt 'eigen roerend vermogen' gemeenschappelijk door een besteding aan gemeenschappelijk goed of door het geld op een gezamenlijke rekening te zetten. In dit gevaal is er dus geen wedersamenstelling van het eigen vermogen. Alles wordt als gemeenschappelijk behandeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#3 , 20 apr 2010 11:21

Ik heb hierbij aansluitend een bijkomende vraag:

Mijn vader bezat een appartement dat hij vroeger geërfd heeft van zijn ouders. Hij heeft dat nu verkocht en de opbrengst ervan op een rekening op zijn naam geplaatst. Hij is getrouwd met mijn moeder, zonder huwelijkscontract.

Hoe moet de successieaangifte gebeuren:

- ingeval van overlijden van één van mijn ouders binnen de drie jaar (is er verschil alnaargelang wie eerst overlijdt, enz.)
- idem maar na meer dan drie jaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 apr 2010 11:35

Ik ga ervan uit dat de ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en zonder testament.

Wanneer er één kind is en één van de ouders overlijdt, dan betekent dit dat de overblijvende partner maar voor de helft kan beschikken over de gelden die op de gemeenschappelijke bankrekening staan en de andere helft voor altijd geblokkeerd wordt,TENZIJ het kind hiervan afziet,wat af te raden is.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1427.Het wettelijk stelsel wordt ontbonden door:1° het overlijden van een der echtgenoten...Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).

Het gemeenschappelijk vermogen is dus vergoeding verschuldigd aan het eigen vermogen(=nalatenschap) van de overleden echtgenoot mits te bewijzen dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van deze echtgenoot. Ook op dit eigen vermogen heeft de langstlevende het vruchtgebruik,krachtens art.745bis B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 21 apr 2010 12:35

Roharro ,

dat geld dat voortkomt uit de verkoop van een eigen OG , moet gezien worden als behorend ook tot het eigen vermogen.
Er zijn dus kinderen : als vader dat geld op een rekening 'Mr & Mevr' zet , wordt dat geld gemeenschappelijk.
In dat geval is er geen wedersamenstelling van de diverse vermogens : alles wordt als gemeenschappelijk gezien. Het geeft dan niet wie eerst sterft of binnen welke periode.
De vergoedingsregel wordt hier niet toegepast!!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 21 apr 2010 13:02

Roharro ,

dat geld dat voortkomt uit de verkoop van een eigen OG , moet gezien worden als behorend ook tot het eigen vermogen.
Er zijn dus kinderen : als vader dat geld op een rekening 'Mr & Mevr' zet , wordt dat geld gemeenschappelijk.
In dat geval is er geen wedersamenstelling van de diverse vermogens : alles wordt als gemeenschappelijk gezien. Het geeft dan niet wie eerst sterft of binnen welke periode.
De vergoedingsregel wordt hier niet toegepast!!!!
@Wanton:
Bedankt. Maakt verschil uit voor successierechten als opbengst van dit OR goed in twee keer (de helft) kan vererfd worden....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”