Verblijfsbeding met keuze

Donovan
Topic Starter

Verblijfsbeding met keuze

#1 , 20 apr 2010 14:30

Hallo iedereen,

Eerst en vooral dank aan wanton voor zijn verhelderend antwoord op mijn vorige vraag.
Door omstandigheden overwegen wij een verblijfsbeding met keuze. Na wat speurwerk stuit ik o.a. op één van de mogelijke keuzes die men kan laten bepalen: "de roerende goederen, geen uitgezonderd noch voorbehouden, voor de geheelheid in volle eigendom". Wat houdt dit precies in? Slaat dit ook op de beide 'eigen roerende vermogens'? Het is namelijk wel de bedoeling dat wij ook kunnen kiezen voor de mogelijkheid dat alle roerende en onroerende goederen, inclusief de roerende goederen uit beide eigen vermogens, in volle eigendom naar de langstlevende gaan.
Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 apr 2010 14:41

Beste Donovan ,

ik heb reeds meegedeeld dat , als er kinderen zijn , een optie 'langst leeft, al heeft' af te raden is. Verder zijn de mogelijkheden van een keuzebeding vrij groot : men kan meerdere opties vermelden.
Eigenlijk bepaalt men in een Huwelijkscontract alleen de gevolgen voor de 'gemeenschappelijke goederen'. Men kan daarin wel verdelingen maken zoals men wil. Eigenlijk zijn er geen eigen roerende goederen in een gemeenschappstelsel van de moment dat er gezamenlijke kinderen zijn. Maar iets zoals : een bepaald bedrag vermelden of een percentage dat naar de LLE gaat kan steeds.

Weet dat 'langst leeft ,al heeft' vrij duur is qua successierechten , zelfs bij vrijstelling van de gezinswoning. De besparing bij het eerste overlijden betaalt men dubbel terug bij het tweede overlijden. Daarom raad ik deze clausule af.

Voor wijziging huwelijkscontract moet je bij een notaris zijn : leg daar uw situatie concreet uit!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”