vruchtgebruik opbrengsteigendom

mijnpost
Topic Starter
Berichten: 1

vruchtgebruik opbrengsteigendom

#1 , 19 apr 2010 08:51

Beste,
mijn broer en ik hebben de naakte eigendom van een opbrengsteigendom. Onze ouders hebben het vruchtgebruik.
Het wordt hen te zwaar het pand te beheren. Ze willen er van af.
Als we het pand verkopen, hoe wordt het dan met het vruchtgebruik geregeld? Krijgen mijn ouders de opbrengst van het geld, of wordt het vruchtgebruik omgezet in een bedrag?
Graag Uw advies.
Groeten,
Mijnpost

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 apr 2010 10:38

Als u het pand vrij van vruchtgebruik wenst te verkopen neemt u best contact op met een notaris. Deze kan aan de hand van de sterftetabellen de waarde van het vruchtgebruik voor uw ouders berekenen. Die som zou bij de verkoop naar hen dienen te gaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 apr 2010 13:39

De omzetting van onroerend goed(pand) in roerend goed(geld) wijzigt het erop rustend vruchtgebruik niet. De koopsom kan dus op een geblokkeerde rekening komen met de intresten voor de ouders.

Ouders en kinderen kunnen ook de koopsom in volle eigendom verdelen. De waarde van het ouderlijk vruchtgebruik is dan functie van geslacht en leeftijd. Over deze waardebepaling bestaat geen dwingend recht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”