Erfrecht bij scheiding ouders

Lagoon
Topic Starter
Berichten: 1

Erfrecht bij scheiding ouders

#1 , 17 apr 2010 11:31

Mijn ouders(eind 50 tigers) zijn net gescheiden, mijn papa heeft een nieuwe partner en die nieuwe partner zou heel graag opnieuw willen trouwen.

Aangezien het niet echt klikt met die nieuwe partner van mijn papa en mijzelf en na wat onderzoek blijkt dat ze vroeger niets bezatten, geen huis,geen degelijke auto,... voor die nieuwe partner zou het heel mooi uitkomen natuurlijk om dan opnieuw te trouwen, aangezien ze hier alle luxe heeft en ze gaat zelfs niet meer werken nu.Ze heeft zelfs geprobeerd om mijn papa te laten verhuizen naar het huis waar ik nu woon(groter en nieuwer dan dat van mijn papa)- ( ik woon daar nu gratis in ).

Kan ik al mijn deel van de erfenis opvragen op dit ogenblik om dat stuk veilig te stellen, voor zowel mezelf als mijn dochtertje!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 17 apr 2010 13:25

Kan ik al mijn deel van de erfenis opvragen op dit ogenblik om dat stuk veilig te stellen, voor zowel mezelf als mijn dochtertje!
EERSTE en meest belangrijkste voorwaarde om een erfenis te krijgen is dat de persoon van wie je (zou) erft OVERLEDEN is.
Dat wordt dus wachten !

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 apr 2010 14:47

De eerste vraag die ik zou stellen is : van wie is de woning waar jij woont? Is die van je vader en ben jij zijn enig kind , staat er niets in de weg dat hij U dat huis via schenking zou geven. Hij kan dat doen en uw stiefmoeder kan dat niet beletten.
Wanneer uw vader ook zou besluiten om terug te trouwen , is het best dat hij eens langs gaat bij zijn notaris om alle mogelijkheden en moeilijkheden te bespreken. Ik denk hierbij in eerste instantie aan de wet-Valkeniers. Hierdoor is het mogelijk om , bij koppels waarvan één der partners kinderen heeft uit een vorige relatie , het wettelijk erfrecht te beperken tot het vruchtgebruik van hun gezinswoning plus inboedel. Al de rest zou jij dan in volle eigendom erven. Normaal heeft uw stiefmoeder het vruchtgebruik op alle bezittingen van uw vader , als die overlijdt. Jij zou dan moeten wachten op de dood van uw stiefmoeder vooraleer jij kan beschikken over de goederen in de erfenis van uw vader.
Als uw stiefmoeder het vruchtgebruik bekomt van de woning waar jij woont , heeft zij het recht daar te gaan wonen of U de gebruikelijke huur te vragen.
Probeer uw vader één en ander diets te maken!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”