#5 , 12 mar 2010 20:30
Vooreerst , beste Creatief , bedankt voor het vertrouwen.
De stellingen in uw antwoorden zijn correct, zeker.
Ik heb wel wat algemene commentaar. Ik verbaas mij steeds weer over het feit dat een notaris , zelfs in de jaren 70 , dergelijke schenkingsakte opmaakte. Des te erger als hij bovendien de mensen niet verwittigde van de mogelijke problemen later of geen alternatief voorstelde. Het principe van schenkingen is nog steeds : geef uw kinderen hetzelfde en evenveel.
Soit!
Het benadeelde kind (Kava) kan maar moet niet de compensatie door inbreng eisen. Hij moet dus ook eventueel ontvangen schenkingen inbrengen. De compensatie gebeurt door minder ontvangst uit de erfenis of vergoeding uit eigen vermogen.
Indien één kind een bouwgrond krijgt van zijn ouders en een ander voldoende geld om eenzelfde bouwgrond te kopen , 100 m verder in de straat , is er een reden om geen inbreng te vragen.
Nu de geschonken bouwgrond wordt momenteel niet meer belast , maar er wordt rekening mee gehouden bij de effectieve verdeling. Voorbeeld : één kind heeft ooit een bouwgrond gekregen , die nu 100.000 € waard is. Het ander kind kreeg niets. Bij het overlijden van de ouders is er nog 150.000 € te verdelen. Na de inbreng ontvangt het eerste kind nog 25.000 € , het andere 125.000 €. Maar qua successierechten worden de twee kinderen beiden belast voor 75.000 € , wat minder is.
Kava kan vb., als tegenvoorstel, alle successierechten ten laste te nemen , ook die van zijn zuster. Dat is waarschijnlijk minder dan 8 %. Denk er eens over na.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon