inbreng bouwgrond

KAVA
Topic Starter

inbreng bouwgrond

#1 , 09 mar 2010 22:26

Mijn zus kreeg van mijn ouders in de jaren '70 een bouwgrond en betaalde hierop +- 8% schenkingskosten. Zij heeft op die bouwgrond een huis gebouwd. Nu wordt de erfenis verdeeld en moet de grond terug ingebracht worden aan de actuele waarde. De bouwgrond is geschat en van deze schatting wil ze 8% aftrekken + een extra minwaarde omdat er nu een huis op staat. (Een bouwgrond met een huis is namelijk minder waard dan een onbebouwde grond.) Is dit een correcte redenering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 10 mar 2010 14:00

Een bouwgrond blijft een bouwgrond. Met de bouw van het huis wordt geen rekening gehouden.

De bouwgrond wordt vergeleken met een gelijkaardig stuk in die omgeving. Prijzen zijn meestal gekend per are.

De schenkingsrechten hebben niets te maken met de schatting van de bouwgrond. Ik zou het realistisch vinden indien er met het betalen van de schenkingsrechten geen rekening gehouden wordt.

Mogelijk houdt Wanton hier een andere mening aan over.

KAVA
Topic Starter

#3 , 11 mar 2010 20:18

Hartelijk bedankt voor het antwoord!

Wat bedoelt u met 'misschien denkt Wanton hier anders over'?

Ik heb nog één bijkomende vraag: in geval van een geldschenking: wordt alleen het geschonken geld terug ingebracht bij een erfenis of het geschonken geld+intrest?

Reclame

Creatief

#4 , 11 mar 2010 22:11

Voor wat betreft "Wanton". Hij is een krak in het beantwoorden van topics.

Bij het inbrengen van geld in de fictieve massa wordt er géén rekening gehouden met de intrest.

wanton

#5 , 12 mar 2010 20:30

Vooreerst , beste Creatief , bedankt voor het vertrouwen.
De stellingen in uw antwoorden zijn correct, zeker.
Ik heb wel wat algemene commentaar. Ik verbaas mij steeds weer over het feit dat een notaris , zelfs in de jaren 70 , dergelijke schenkingsakte opmaakte. Des te erger als hij bovendien de mensen niet verwittigde van de mogelijke problemen later of geen alternatief voorstelde. Het principe van schenkingen is nog steeds : geef uw kinderen hetzelfde en evenveel.
Soit!
Het benadeelde kind (Kava) kan maar moet niet de compensatie door inbreng eisen. Hij moet dus ook eventueel ontvangen schenkingen inbrengen. De compensatie gebeurt door minder ontvangst uit de erfenis of vergoeding uit eigen vermogen.
Indien één kind een bouwgrond krijgt van zijn ouders en een ander voldoende geld om eenzelfde bouwgrond te kopen , 100 m verder in de straat , is er een reden om geen inbreng te vragen.
Nu de geschonken bouwgrond wordt momenteel niet meer belast , maar er wordt rekening mee gehouden bij de effectieve verdeling. Voorbeeld : één kind heeft ooit een bouwgrond gekregen , die nu 100.000 € waard is. Het ander kind kreeg niets. Bij het overlijden van de ouders is er nog 150.000 € te verdelen. Na de inbreng ontvangt het eerste kind nog 25.000 € , het andere 125.000 €. Maar qua successierechten worden de twee kinderen beiden belast voor 75.000 € , wat minder is.

Kava kan vb., als tegenvoorstel, alle successierechten ten laste te nemen , ook die van zijn zuster. Dat is waarschijnlijk minder dan 8 %. Denk er eens over na.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KAVA
Topic Starter

#6 , 11 apr 2010 22:16

Beste Wanton en Creatief,

Alvast hartelijk bedankt voor de uitstekende uitleg.

Ik heb nog een situatie die ik aan jullie wil voorleggen: er zijn 3 kinderen en één ervan krijgt een bouwgrond . De waarde wordt geschat en de andere kinderen krijgen een geldbedrag ter compensatie( de geschatte waarde van de grond toen) . Ondertussen zijn we zoveel jaar verder, ouders zijn overleden en de fictieve massa moet samengesteld worden. De bouwgrond is enorm in waarde gestegen. Hoe wordt deze situatie geregeld? Of wordt de grond + de compenserende geldbedragen niet meer in de fictieve massa opgenomen omdat dat destijds al 'geregeld werd'?

Al bij voorbaat dank.

Creatief

#7 , 12 apr 2010 10:50

Dag Kava

Om de fictieve massa samen te stellen worden de grond(en) en de gelden terug ingebracht.

Het geld dat jullie ter compensatie ontvingen blijft hetzelfde bedrag dan toen je het kreeg. Hier wordt geen intrest bijgeteld. Kreeg je toen 100.000 €, dan blijft dit bij de inbreng ook nog 100.000 €.

Met de grond is het anders gesteld: deze wordt herschat. De huidige dagprijs telt hier.

wanton

#8 , 12 apr 2010 13:14

Bij dergelijke schenkingsakte wordt best genoteerd dat de andere kinderen akkoord gaan met de getroffen schikkingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”