welke rechten als beheerder van de goederen van minderjarige

sterrenklank
Topic Starter

welke rechten als beheerder van de goederen van minderjarige

#1 , 02 apr 2010 14:40

De vader van mijn minderjarige kinderen is overleden , op dat ogenblik hadden wij geen relatie meer.
Ik heb de erfenis in naam van de kinderen aanvaard en de gelden zijn gestort op een geblokkeerde rekening.
De kinderen hebben ook een huis geerft .
Volgens mijn advocaat heb ik recht op de interesten van deze gelden en mag ik het huis verhuren en de huuropbrengst gebruiken tot aan hun meerderjarigheid.
Echter de bank wil deze renten niet vrijgeven en is ook niet zeker dat ik de huurinkomsten mag gebruiken.
Wie heeft er nu gelijk?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 apr 2010 19:44

Ik vermoed dat u niet/nooit getrouwd was of al gescheiden toen hun vader overleed. Indien u getrouwd zou zijn had u het vruchtgebruik van dat kindsdeel (rente gelden en huuropbrengst woning)

Als u niet (meer) getrouwd was heeft u geen vruchtgebruik. Dan gaan alle opbrengsten naar de kinderen. Misschien kan u als hun voogd wel hun
erfenis "beheren". Misschien bedoelde uw advocaat dat?
Vreemd dat hij u dat niet beter uitlegde....

sterrenklank
Topic Starter

#3 , 03 apr 2010 04:30

Wij waren idd nooit gehuwd en relatie was reeds voorbij.Er was een goede verstandhouding ,geen vechtscheiding enz en geen testament die het vruchtgenot aan banden legde.
De notaris had gemeld in een brief dat ik tot hun meerderjarigheid het vruchtgebruik had van de goederen en de woning maar dit klopt dan ook niet?
Wat houdt het "beheer" dan juist in?Ik betaal wel al een aantal jaren de grondlasten,brandverzekering en alle onderhoudskosten van die woning maar vind dit toch een beetje vreemd dat ik dan wel ervoor moet betalen maar er niet geen gebruik van kan maken?
Ik woon niet zelf in dit huis omdat dit te klein is voor ons gezin (2 slpk en heb ondertussen nieuwe relatie en 4 kinderen),daarom huur ik nu een grotere woning.Het is niet de bedoeling te profiteren van dat geld maar hiermee de woning van de kinderen in orde te houden en te renoveren en hen verder op te voeden . Ik weet niet meer wie gelijk heeft en wil ook geen overtredingen begaan.
Graag jullie advies aub

Reclame

roharro

#4 , 03 apr 2010 13:47

Wij waren idd nooit gehuwd en relatie was reeds voorbij.Er was een goede verstandhouding ,geen vechtscheiding enz en geen testament die het vruchtgenot aan banden legde.
De notaris had gemeld in een brief dat ik tot hun meerderjarigheid het vruchtgebruik had van de goederen en de woning maar dit klopt dan ook niet?
Wat houdt het "beheer" dan juist in?Ik betaal wel al een aantal jaren de grondlasten,brandverzekering en alle onderhoudskosten van die woning maar vind dit toch een beetje vreemd dat ik dan wel ervoor moet betalen maar er niet geen gebruik van kan maken?
Ik woon niet zelf in dit huis omdat dit te klein is voor ons gezin (2 slpk en heb ondertussen nieuwe relatie en 4 kinderen),daarom huur ik nu een grotere woning.Het is niet de bedoeling te profiteren van dat geld maar hiermee de woning van de kinderen in orde te houden en te renoveren en hen verder op te voeden . Ik weet niet meer wie gelijk heeft en wil ook geen overtredingen begaan.
Graag jullie advies aub
U beheert de goederen van de kinderen tot hun meerderjarigheid. U ontvangt huurinkomsten en betaalt daarmee onkosten e.d.van die woning. De netto-opbrengst zet u op een rekening toebehorend aan de kinderen. U houdt alle bewijzen bij.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sterrenklank
Topic Starter

#5 , 03 apr 2010 15:41

En wat dan met de rentes?
Volgens de advocaat heb je als ouder steeds het vruchtgenot zelfs al is niet 1 ouder overleden? (maw heb je altijd recht op die rentes)
Het is moeilijk om een éénduidend antwoord te verkrijgen en dat is zo verwarrend.
Mag de bank dan zomaar weigeren die rente uit te betalen?

roharro

#6 , 03 apr 2010 17:16

En wat dan met de rentes?
Volgens de advocaat heb je als ouder steeds het vruchtgenot zelfs al is niet 1 ouder overleden? (maw heb je altijd recht op die rentes)
Het is moeilijk om een éénduidend antwoord te verkrijgen en dat is zo verwarrend.
Mag de bank dan zomaar weigeren die rente uit te betalen?
U hebt geen recht op het vruchtgebruik van de erfenis van de kinderen (geerfd van hun vader) aangezien u niet met hun vader gehuwd was.
Ingeval van huwelijk zou dat wel het geval geweest zijn. De rentes op de netto-huuropbrengsten zijn eigendom van de kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#7 , 04 apr 2010 10:12

“Art.384.De ouders hebben het genot van de goederen van hun kinderen tot aan hun meerderjarigheid of hun ontvoogding. Het genot wordt gekoppeld aan het beheer : het behoort toe , hetzij aan de beide ouders samen hetzij aan de ouder die belast is met het beheer van de goederen van het kind.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Het genot omvat het gebruik van de goederen en de intresten van de gelden.

“Art.386.De lasten van dit genot zijn:1°.die waartoe vruchtgebruikers gehouden zijn...”(B.W.).Hieruit kan afgeleid worden dat het ‘genot’ van de ouders ook het vruchtgebruik omvat.

Maan de bank aangetekend aan u de renten en de huurinkomsten vrij te geven binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn,met citaat van voornoemde teksten.

Geeft de bank daaraan geen tijdig en afdoende gevolg maak de zaak dan aanhangig bij :
Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003): http://www.ombfin.be/nl/contact.html

Heeft ook dit geen afdoende gevolg dagvaard dan de bank voor de rechtbank van koophandel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”