schenking zonder documenten

djinnie
Topic Starter

schenking zonder documenten

#1 , 29 mar 2010 10:25

Bij de aankoop van ons huis heb ik van mijn ouders 50000 euro gekregen. Hier staat echter niets van op papier en het geld is van onze rekening naar onze notaris en een deel van de lening gegaan.
Is er een manier waarop ik dit deel kan recuperen bij een scheiding en verdeling van goederen?
Wij bezitten beide 50 procent van het huis (stom, maar ja....)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 mar 2010 10:51

Heb je hier ook geen rekeninguittreksel van gekregen van deze schenking van 50.000 €? Of een bancaire cheuque? De notaris zou van deze laatste een kopie hebben moeten nemen.

Je kan eventueel je partner een document laten ondertekenen van "eigen inbreng". Hopelijk wordt hiermee ingestemd.

djinnie
Topic Starter

#3 , 29 mar 2010 14:30

Heb je hier ook geen rekeninguittreksel van gekregen van deze schenking van 50.000 €? Of een bancaire cheuque? De notaris zou van deze laatste een kopie hebben moeten nemen.

Je kan eventueel je partner een document laten ondertekenen van "eigen inbreng". Hopelijk wordt hiermee ingestemd.
Normaal gezien staat het wel op een rekeninguittreksel en het is ook al in de tijd dat alles electronisch bijgehouden wordt dus kan ik het zo ook opvragen op mijn rekening. Staat wel bij dat het door mijn ouders gestort is (hun naam, rekening, adres,...), maar het is wel op een gezamelijke rekening gestort.
Een cheque is er niet uitgereikt geweest. Wij hebben het geld van mijn ouders op onze rekening gekregen en doorgestort toen we bij de notaris moesten gaan tekenen.

Reclame

ZeddLeppelin

#4 , 29 mar 2010 15:25

Dubbeltje op zijn kant, vrees ik.
De notarissen zullen dikwijls aanvaarden (en zo deed ik het toch ook) dat als uw ouders een schenking hadden willen doen aan u, ze dat op uw rekening hadden gedaan of via de gekende manier met de aangetekende brief en dan de 'overhandiging' in de bank. In dit geval is dit niet zo, dus is er m.i. een vermoeden dat het een schenking (als die al aanvaard zou worden) tav de gemeenschap.

wanton

#5 , 29 mar 2010 17:41

Artikel 1399 B.W.

Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.
Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.

Dat de gelden gestort zijn op een gezamenlijke rekening is niet van belang. Ze zijn gekomen van de familie van één der partners. Indien niet bepaald is dat het om een storting gaat aan beiden samen , is het voor het eigen kind.
Hopelijk kan enig dokument voorgelegd worden van de verrichting met naam van de opdrachtgever.
Verder verwijs ik naar vermeld art 1399 BW waarbij tussen echtgenoten bewijs met elk middel mag geleverd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 29 mar 2010 20:23

Ik kan je enkel maar de raad geven om dat dagafschrift zeer goed te bewaren.

Extra vraagje nog: onder welk huwelijkstelsel zijn jullie getrouwd?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”