Op zoek naar een uitweg.

Binnie78
Topic Starter

Op zoek naar een uitweg.

#1 , 28 mar 2010 22:48

Mijn broer is altijd in het huis van ons moeder blijven wonen.
Zij is nu woonzaam in een rusthuis.
Er is een bewindvoerder aangesteld voor haar financiën.
Mijn broer weigert om het huis te kopen, noch om huur te betalen.
Hij heeft ons moeder een document laten tekenen dat hij over het vruchtgebruik beschikt, maar ook dat hij de meerderheid van de erfenis krijgt ttz 5/8.
Ons deel (we zijn nog met 3 andere kinderen) wordt vast gezet om de kosten van het rusthuis te betalen.
Is het mogelijk dat wij met zijn drieën afstand doen van ons erfenisrecht en op die manier niet aansprakelijk worden gesteld voor alle financiële kosten van het rusthuis, de begrafenis...?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 mar 2010 23:27

Hij heeft ons moeder een document laten tekenen dat hij over het vruchtgebruik beschikt, maar ook dat hij de meerderheid van de erfenis krijgt ttz 5/8.
Ons deel (we zijn nog met 3 andere kinderen) wordt vast gezet om de kosten van het rusthuis te betalen.
Is het mogelijk dat wij met zijn drieën afstand doen van ons erfenisrecht en op die manier niet aansprakelijk worden gesteld voor alle financiële kosten van het rusthuis, de begrafenis...?

Wat voor soort document is dat? Notariële schenking van vruchtgebruik, testament,...???? Alleszins is het wettelijk niet mogelijk om één van de 4 kinderen in deze mate te bevoordelen...

Zolang jullie moeder niet is overleden kunnen jullie geen afstand doen van de erfenis. Indien de inkomsten van jullie moeder niet volstaan om de rusthuisrekening te betalen dan zal ze in de eerste plaats haar eigen spaarmiddelen moeten aanspreken. Vervolgens kan ook geeist worden dat het huis wordt verhuurd, gehypothekeerd of verkocht. Het toekennen van vruchtgebruik aan een kind kan beschouwd worden als opzettelijke verarming.

Eerst als die middelen zijn opgebruikt is het mogelijk dat jullie financieel zullen moeten bijdragen in functie van jullie eigen inkomsten.

Ons deel (we zijn nog met 3 andere kinderen) wordt vast gezet om de kosten van het rusthuis te betalen. Wat bedoelt u hiermee? Uw moeder leeft toch nog? Wie zet dat vast? Wat met de andere 5/8? Eigenaardig verhaal.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Binnie78
Topic Starter

#3 , 28 mar 2010 23:52

Wat voor soort document is dat? Notariële schenking van vruchtgebruik, testament,...???? Alleszins is het wettelijk niet mogelijk om één van de 4 kinderen in deze mate te bevoordelen...

Zolang jullie moeder niet is overleden kunnen jullie geen afstand doen van de erfenis. Indien de inkomsten van jullie moeder niet volstaan om de rusthuisrekening te betalen dan zal ze in de eerste plaats haar eigen spaarmiddelen moeten aanspreken. Vervolgens kan ook geeist worden dat het huis wordt verhuurd, gehypothekeerd of verkocht. Het toekennen van vruchtgebruik aan een kind kan beschouwd worden als opzettelijke verarming.

Eerst als die middelen zijn opgebruikt is het mogelijk dat jullie financieel zullen moeten bijdragen in functie van jullie eigen inkomsten.

Ons deel (we zijn nog met 3 andere kinderen) wordt vast gezet om de kosten van het rusthuis te betalen. Wat bedoelt u hiermee? Uw moeder leeft toch nog? Wie zet dat vast? Wat met de andere 5/8? Eigenaardig verhaal.....
Mijn moeder heeft een document getekend dat hij haar heeft voorgeschoteld en dat document is door de vrederechter herkend, zijnde dat hij haar deel krijgt van het huis. Het huis is van onze vader, die al een tijdje overleden is. Hij had ons moeder in zijn testament gezet dat zij 4/8 van het huis kreeg + het vruchtgebruik. Wij, de 4 kinderen zouden elk 1/8 krijgen. Om geen erfenisrechten te betalen wou hij aanvankelijk het huis eerst kopen. Maar toen woonde ze er nog en zijn wij daar niet mee akkoord gegaan. Ondertussen is ze naar een rusthuis en nu wilt hij dat huis niet meer kopen maar heeft hij met dat document het vruchtgebruik ervan. Maar wat als morgen haar spaargeld op is? Als hij het vruchtgebruik heeft kan het huis toch niet verkocht worden?

Reclame

roharro

#4 , 29 mar 2010 00:24

Mijn moeder heeft een document getekend dat hij haar heeft voorgeschoteld en dat document is door de vrederechter herkend, zijnde dat hij haar deel krijgt van het huis. Het huis is van onze vader, die al een tijdje overleden is. Hij had ons moeder in zijn testament gezet dat zij 4/8 van het huis kreeg + het vruchtgebruik. Wij, de 4 kinderen zouden elk 1/8 krijgen. Om geen erfenisrechten te betalen wou hij aanvankelijk het huis eerst kopen. Maar toen woonde ze er nog en zijn wij daar niet mee akkoord gegaan. Ondertussen is ze naar een rusthuis en nu wilt hij dat huis niet meer kopen maar heeft hij met dat document het vruchtgebruik ervan. Maar wat als morgen haar spaargeld op is? Als hij het vruchtgebruik heeft kan het huis toch niet verkocht worden?

-Ik vermoed dat u twee erfenissen dooreen haalt. De helft van het huis is reeds (blote) eigendom van de vier kinderen na het overlijden van de vader.
-Tenzij de erfenis nog veel meer omvat dan het huis kan de moeder haar helft van het huis niet nalaten aan slechts één kind. Ze kan van haar erfenis slechts over 1/5 vrij beschikken.
-Waarover ging de betwisting voor het vredegerecht? Waarover heeft de rechter beslist?
-Wat bedoelt u juist met het vruchtgebruik van de woning? Is het geschonken aan uw broer via notariële akte...??? Uw moeder kan alleszins het vruchtgebruik over de reeds vererfde helft niet blijvend wegschenken aangezien de blote eigenaars volle eigenaar worden na het overlijden van de vruchtgebruiker....

Als hij het vruchtgebruik heeft kan het huis toch niet verkocht worden? Indien hij het vruchtgebruik zou hebben gekregen van uw moeder dan is dat een verarming voor uw moeder, waardoor ze het huis niet meer kan verhuren om haar rekeningen van het rusthuis te betalen. In dergelijke gevallen worden de tekorten volledig verhaald op de begunstigde van de schenking, in dit geval dus uw broer. En waarom zou het huis niet meer verkocht kunnen worden? Vruchtgebruik kan worden uitgekocht.
Al deze antwoorden onder heel groot voorbehoud omdat er in de vraagstelling enkele onverenigbaarheden voorkomen.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 mar 2010 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#5 , 29 mar 2010 17:31

Enkele onduidelijkhedendoen zich voor :
- getekend dokument over vruchtgebruik : elke wijziging in eigendomsverhouding moet via notariële akte, met betaling van registratierechten. Is dit niet een toelating om te wonen?
- moeder heeft de helft van het huis geërfd : dit kan niet. Ofwel had ze de helft van het huis reeds vroeger ofwel heeft ze max. 1/4 geerfd van vader
- door het vruchtgebruik zou moeder recht hebben op de huur. Indien het OCMW moet tussenkomen voor de rusthuiskosten zal eerst de vergoeding hiervoor aangesproken worden. Dus broer zal huur moeten betalen. Dit heeft voorrang op terugvordering op de andere kinderen.
- hij krijgt haar deel van het huis : moeder kan dit niet doen. Alle kinderen samen verdelen 3/4 van haar deel in het huis; 1/4 kan zij eventueel aan de inwonende broer geven.

Heel het verhaal klinkt ongeloofwaardig. Spreek een notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Binnie78
Topic Starter

#6 , 30 mar 2010 19:55

Hoi, heb een kopij gekregen van de akte...
Bij deze dus wat meer informatie.
Als mijn vader gestorven is heeft mijn moeder het huis geërfd 5/8 met vruchtgebruik.
Nu ze in een rusthuis is heeft mijn broer haar twee documenten laten tekenen:
1/ ze schrijft dat hij geen huurgeld hoeft te betalen
2/ hij moet haar deel van het huis pas betalen 6 maand na haar dood.
Deze twee documenten zijn nog niet opgenomen in de akte, maar hij heeft via zijn advocaat nu wel deze aanvraag gedaan (opnemen van de twee getekende documenten)
In de akte staat dat het huis 270,000 euro waard is, doch mag hij het kopen voor 258,000 (niemand van ons is hiermee akkoord maar blijkbaar is dat van geen belang als ons moeder wel akkoord is)
Het deel van de andere kinderen wordt vast gezet op een rekening, het deel van moeder moet betaald worden 6 maand na haar overlijden.
En dit is nog niet alles, het gaat lekker verder met mijn broer.
Hij heeft nu beroep gedaan op een arts, om een verklaring te krijgen dat moeder zelf in staat is om haar financiën te regelen en we dus geen bewindvoerder nodig hebben. Hij doet alles om aan haar geld te komen!
Moet ik in de akte iets laten zetten dat het vruchtgebruik voor onze broer een verarming is voor moeder en dat het vruchtgebruik wordt ingetrokken als haar spaarcenten op zijn?
Het lijkt alsof ons broer iedereen voor zich kan winnen en de wet niet meer van toepassing is.

roharro

#7 , 30 mar 2010 20:34

Nu ze in een rusthuis is heeft mijn broer haar twee documenten laten tekenen:
1/ ze schrijft dat hij geen huurgeld hoeft te betalen
2/ hij moet haar deel van het huis pas betalen 6 maand na haar dood.

Uw moeder kan onderhands niet bedingen dat uw broer na haar dood geen huishuur moet betalen. Na haar dood is ze geen mede-eigenaar meer. Dergelijke beslissing kan slechts genomen worden mits instemming van alle mede-eigenaars van de woning.
Ook kan uw moeder niets beslissen over een eventuele verkoop van het huis na haar dood.

Deze twee documenten zijn nog niet opgenomen in de akte, maar hij heeft via zijn advocaat nu wel deze aanvraag gedaan (opnemen van de twee getekende documenten):
Over wat soort van akte gaat het hier? Verkoopakte huis?Zonder info hieromtrent is een zinnig antwoord onmogelijk. Gaat uw broer het huis nu toch kopen (u schreef nochtans dat hij het NIET wilde kopen...)

In de akte staat dat het huis 270,000 euro waard is, doch mag hij het kopen voor 258,000 (niemand van ons is hiermee akkoord maar blijkbaar is dat van geen belang als ons moeder wel akkoord is) Welke akte? In ieder geval moeten alle medeeigenaars akkoord gaan met de verkoopprijs. Ingeval van geen akkoord kan de verkoop NIET doorgaan en moet men via gerecht een openbare verkoop vragen.

Het deel van de andere kinderen wordt vast gezet op een rekening, het deel van moeder moet betaald worden 6 maand na haar overlijden.
Het deel van de kinderen in de woning (wat ze geerfd hebben van hun vader) wordt geblokkeerd op rekening, de renteopbrengst is voor moeder omdat ze vruchtgebruik had. Dit is normaal als broer alleen naakte eigendom zou kopen.
Aangezien de koper een lening krijgt met vervaldag 6 maanden na overlijden moeder kunnen de andere erfgenamen op dat ogenblik intrest eisen over de hele looptijd van de lening.

Moet ik in de akte iets laten zetten dat het vruchtgebruik voor onze broer een verarming is voor moeder en dat het vruchtgebruik wordt ingetrokken als haar spaarcenten op zijn? Uw broer heeft geen vruchtgebruik. Hij mag van moeder wel blijven wonen. Maar dat houdt op als ze sterft. Wanneer er moet bijgelegd worden voor het rusthuis door OCMW zal er waarschijnlijk huur geeist worden van uw broer. Als uw moeder financiële hulp nodig heeft dan mag ze geen geschenken uitdelen aan een kind!!!!

Slotsom: indien het dus toch over een verkoop van het ouderlijk huis gaat en jullie gaan niet akkoord met de voorwaarden dan weigeren jullie de verkoopsakte te ondertekenen en zal de verkoop niet doorgaan.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 mar 2010 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#8 , 30 mar 2010 20:57

En dit is nog niet alles, het gaat lekker verder met mijn broer.
Hij heeft nu beroep gedaan op een arts, om een verklaring te krijgen dat moeder zelf in staat is om haar financiën te regelen en we dus geen bewindvoerder nodig hebben. Hij doet alles om aan haar geld te komen!
.
Zo gemakkelijk gaat dat niet om moeder aan een aangestelde bewindvoerder te onttrekken, die aangesteld was door het vredegerecht.

Vermoedelijk werd ze niet meer handelingsbekwaam geacht omwille van "dementie". Indien dit zo is, dementie verslechtert naarmate dat de patiënt ouder wordt. Ze kunnen wel eens even een goede opflakkering krijgen, maar dat is maar zéér kortstondig. Om de bewindvoerder te kunnen ontslaan moet je broer deze zaak weer laten voorkomen bij het vredegerecht. De overige kinderen krijgen dan weer de kans om zich te verzetten. Wanneer het vrederechter wantrouwen ruikt zal hij zeker niet ingaan op het aanbod van je broer.

Binnie78
Topic Starter

#9 , 30 mar 2010 22:22

Het gaat om een akte van overname van naakte eigendom.

roharro

#10 , 30 mar 2010 22:55

Het wordt wel heel moeilijk om hier nog verder op te antwoorden, aangezien u telkens de inhoud van de gestelde vraag en de gegevens van de omstandigheden volledig verandert.
Ik kan op grond hiervan niet langer met voldoende zekerheid een samenhangend verhaal reconstrueren.
Zonder kennisname van de volledige inhoud van de akte, waar u eerst nu naar verwijst, is dat onmogelijk.
Het enige dat ik kan zeggen is dat de blote eigendom die jullie hebben geërfd van vader op geen enkele wijze door jullie broer kan ontnomen/overgekocht worden zonder jullie schriftelijk akkoord.

Vandebos

#11 , 30 mar 2010 23:28

Beste,

Als u niet wenst dat uw situatie hier herkenbaar voor de omgeving en of naaste familie wordt afgebeeld en u daarom zo spaarzaam mogelijk met details omspringt heeft u slechts één keuze: één van de posters hier vertrouwen en deze via privaat bericht het gehele verhaal op een zo volledig mogelijke logische en samenvattende wijze doen.

Wat betreft erfenis kwesties kan ik u Wanton van harte aanbevelen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”