langst leeft heeft alles clausule en een bestaand testament

tdc
Topic Starter

langst leeft heeft alles clausule en een bestaand testament

#1 , 25 mar 2010 11:49

Beste,

Hierbij wil ik graag advies over het volgende probleem, mijn grootmoeder is pas overleden en nu is aan het licht gekomen dat mijn grootmoeder en grootvader hun huwelijkscontract hebben veranderd met de clausule "langst leeft heeft alles". Nu we weten dat dit onder druk van mijn grootvader werd ingevoerd.

Mijn vraag tot jullie, mijn moeder heeft hier een handgeschreven eigen testament van mijn grootmoeder liggen. Kan mijn moeder hiermee iets bereiken om nu toch het deel te krijgen dat in het testament staat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,

Thierry

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mar 2010 12:03

De clausule in het huwelijkscontract heeft voorrang op het testament. Maar deze clausule heeft betrekking op de gemeenschappelijke goederen. Eigen goederen van grootmoeder vallen daarbuiten. Hiervoor is eventueel het testament wel van toepassing. Dus als grootmoeder vb. een eigen onroerend goed heeft , valt dit buiten de clausule en erft uw moeder dat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”