Vruchtgebruik met voorwaarden

Ighor001
Topic Starter

Vruchtgebruik met voorwaarden

#1 , 23 mar 2010 17:39

Hallo,
Ik ben nooit getrouwd geweest en heb geen kinderen.
Ik woon meer dan 3 jaar feitelijk samen met mijn vriendin, in mijn woning,
en zou haar graag na mijn overlijden het vruchtgebruik van mijn woning geven.
Nu zou ik hier wel een voorwaarde willen aan stellen, namelijk dat indien zij iemand leert kennen (waar ik geen probleem mee heb), dat indien deze persoon in de woning intrekt hij wel huur zou moeten betalen aan de blote eigenaars van de woning. Namelijk mijn ouders.
Is dit mogelijk te laten beschrijven in het testament waar ik haar het vruchtgebruik geef, of moet ik dit via een andere methode tot stand brengen,
Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 mar 2010 17:48

Dit is eigenlijk tegen het principe van het vruchtgebruik. Niet zozeer dat U een vreemde huur zou laten betalen , maar wel dat de blote eigenaars die huur zouden krijgen.
Vruchtgebruik houdt in dat die persoon het huis mag bewonen of de huur innen. Als iemand de huur kan innen , zal het uw vriendin zijn die dan het levenslange vruchtgebruik heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ighor001
Topic Starter

#3 , 23 mar 2010 20:34

Dank je voor het vlugge reageren.
Dan heb ik nog een volgende vraag, kun je i.p.v. levenslang vruchtgebruik te geven, vruchtgebruik geven met een tijdsbeperking. Namelijk tot op het monent dat er word vastgesteld dat haar nieuwe partner is ingetrokken, en dat dan het vruchtgebruik vervalt?
Met vaststelling bedoel ik dan dat zijn dolmicile er staat, of er kan bewezen worden dat hij er effectief ook woont.

Of is er een andere oplossing, want ik heb er echt geen zin in dat er een vreemde in mijn huis komt wonen voor niets.

Reclame

wanton

#4 , 23 mar 2010 21:40

Jullie zijn feitelijk samenwonenden. Die erven eigenlijk neits van mekaar. Jij kan haar via testament wel begunstigen. Dus als jij haar voor een bepaalde tijd het vruchtgebruik wil geven , is dat volgens mij mogelijk. Laat dat wel door een notaris opmaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”