schuldeiser nalatenschap zonder erfgenamen

quesdeef
Topic Starter

schuldeiser nalatenschap zonder erfgenamen

#1 , 16 mar 2010 11:43

Hoi,

Iemand die overleden is heeft een paar duizend euro schulden bij mij. Ik weet ondertussen dat alle wettige erfgenamen de erfenis verworpen hebben. De overledene zijn inboedel heeft zeker nog enige waarde.

Ik begrijp dat in zo een geval de Belgische Staat de erfgenaam wordt, en zijn inboedel in principe openbaar zal worden verkocht.

Wie moet ik nu aanschrijven om mijn schuld trachten te recupereren? Op het (huur-)adres van de overledene woont niemand anders meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 mar 2010 16:56

Waar staat die inboedel dan nu?

Ik dacht: nagaan of er al een curator is aangesteld door de rechtbank. Of er één laten aanstellen.

Maar zal de opbrengst hoog genoeg zijn??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2010 18:32

Normaal kan je horen bij de vrederechter van het kanton waar woonplaats gelegen is.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 mar 2010 10:13

“Art.768.Bij gebreke van erfgerechtigden vervalt de nalatenschap aan de Staat...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan zich wenden tot de gewestelijke directeur der registratie die de bekendmakingen verzekert uit art.770 B.W.(zie ook K.B. 16 juli 1848).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2010 19:01

Wanneer er geen familie is ( erfgenamen) wordt de vrederechter belast met de afwikkeling van de erfenis..... nadat het nodige opzoekingswerk gedaan is wordt door de vrederechter met griffier en politie een inventaris opgemaakt van het pand --- daarna wordt het pand en inhoud verkocht en dat doet dan weer ... registratie en domeinen

wanton

#6 , 17 mar 2010 19:43

Schulden van de overledene maken inherent deel uit van de nalatenschap, net als de inboedel. De activa worden eerst gebruikt om de schulden te vereffenen.

Indien er geen curator is ( zoals wolf vermeldt) , neem zelf een notaris onder de arm die U helpt om uw schuldvordering bij de juiste instantie te brengen. Ik ken ook niet de correcte procedure.
Indien er activa kunnen ten gelde gemaakt worden , heeft U kans op terugbetaling. Weet wel dat er andere schuldeisers kunnen zijn , die voorrang krijgen. Ik dacht aan de begrafeniskosten , ziekenhuis , en derg. Maar als U niets onderneemt , zul je zeker niets ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”