Erfdeel voor kleindochter

sylvia52
Topic Starter

Erfdeel voor kleindochter

#1 , 14 mar 2010 09:00

Mijn vriendin heeft 1 gehuwde zoon en een minderjarig kleinkind.
Haar huis is voor haar zoon, maar ze vraagt zich af over welk deel ze zelf kan beschikken dat niet automatisch naar haar zoon gaat. Ze wil dit deel per testament aan haar kleinkind schenken.
Daar haar kleinkind nog zeer jong is, wil zij dat enkel haar zoon het geld van zijn kind beheert (en niet de schoondochter dus). Is dit mogelijk om dat zo ook in het testament te zetten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2010 14:22

Oma kan de helft van haar bezittingen via testament overmaken aan het kleinkind , dat is op zich geen probleem. Maar : gaan er nog kleinkinderen komen ? Die gaan benadeeld kunnen worden.

Dat alleen de vader de gelden van het kleinkind beheert , is al moeilijker. Goederen van kinderen worden in principe door de beide ouders samen beheerd. Ik denk dat oma kan vragen dat de ouders gezamenlijk die gelden beheren.
Laatst gewijzigd door wanton op 15 mar 2010 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 15 mar 2010 19:34

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

Het vruchtgebruik komt van rechtswege toe aan de blote eigenaar bij overlijden van de vruchtgebruiker en behoort dan niet meer tot ‘de goederen van de beschikker’.

“Art.376. Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...Art.379.De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en verantwoording verschuldigd wat betreft de eigendom en de opbrengsten van de goederen waarvan ze niet het genot hebben, en wat betreft de eigendom alleen, van de goederen waarvan hun volgens de wet het genot toekomt.”(B.W.).

Het is mogelijk met moeders volmacht het huis te verkopen waarop ze het vruchtgebruik heeft. Indien de waarde van dit vruchtgebruik weder belegd wordt in een appartementje of serviceflat dan dient dit best opgenomen in de aankoopakte ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 15 mar 2010 19:59

Syrietje ,

uw vriendin moet eerst nagaan waat zij nog te vererven heeft. En dan , zoals vroeger gezegd , kan zij de helft daarvan schenken aan haar kleinkind.
Het zal daarbij wel steeds gaan om volle eigendom , het vruchtgebruik op zich heeft hier geen uitstaans mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#5 , 16 mar 2010 09:03

Nogmaals dank voor jullie antwoord.
Even terugkomend over het deel waarover men vrij kan beschikken (maar niet de situatie van mijn vriendin hoor maar mezelf).
Mijn vader is overleden (11 jaar) en toen hebben mijn broer ik niets gekregen. Dus al het geld staat nu op naam van mijn moeder. Kan zij dan evenzeer over een volledig derde van haar geld beschikken voor handgift of testament ?
Ik vraag me altijd af hoe men het kan bewijzen, als iemand gewoon in cash bv 20.000€ geeft aan een vriend(in) en zo de kinderen benadeelt ?Okay, je ziet dan wel dan het van de spaarrekening is, maar je kunt toch niet bewijzen aan wie ze het gegeven heeft ? Dit is maar een theoretische vraag hoor, maar soms hebben we daar discussie over als er gezegd wordt "ik doe toch met mijn geld wat ik wil zeker !"

Creatief

#6 , 16 mar 2010 10:49

Syrietje, we zitten voor een gedeelte met hetzelfde probleem met de geschonken cash gelden. We kunnen perfect aanduiden dat ons moeder voor 50.000 € systematisch cash geld afhaalde ( per schijf van 5.000 tot 7.500 €) alhoewel ze in een rustoord verbleef. In het rustoord mochten ze geen geld op de kamer hebben.

De laatste kasstroom, ook weer ten bedrage van 7.500 € werd naar mijn broer overgeschreven. Hier zien we het verband dat de overige cash gelden ook naar zijn rekening via cash geld zijn verhuis;

Dus we zitten met een "vermoeden" dat het cash geld werd gegeven aan onze broer.

Ik veronderstel dus wanneer deze nalatenschap voor de Rechtbank van Eerste Aanleg komt, dat na de boedelbeschrijving en eedaflegging deze afghaalde cash gelden zullen onderzocht worden. Ik ga er van uit dat al de rekeningen van onze broer zullen nageplozen worden en mogelijk ook de rekeningen van de andere gezinsleden van mijn broer.

sylvia52
Topic Starter

#7 , 16 mar 2010 12:23

Toch allemaal spijtig zo'n toestanden onder familie hé !
Mijn broer en ik staan steeds klaar voor mijn moeder en toch "dreigt" ze regelmatig "al" haar geld aan de dierenbescherming te geven. Het puntje van mijn tong ontbreekt al lang hoor ..... !!!!

Creatief

#8 , 16 mar 2010 12:35

Syrietje, we weten ook zelf nog niet hoe de Rechtbank tegenover de cash afgehaalde gelden staat. In principe kan moeder het geld opleven, uitdelen, ... Aangzien moeder meer cash geld afhaalde gedurende 4 jaar dan dat ze uitgaf aan de verzorging op de RVT, stellen ons hierbij vragen.
We nemen dus een afwachtende houding aan.

VZW's, kerk, e.d. mogen niet zomaar zo grote giften aannemen.

sylvia52
Topic Starter

#9 , 16 mar 2010 13:41

Ik wist niet dat vzw's e.d. geen grote bedragen "zo maar" mogen aannemen. Dat is wel positief vind ik.
Indien u verder nieuws heeft over uw situatie, zet u hier dan terug een berichtje voor ons ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”