Termijn uitvoering vonnis vereffening-verdeling door notaris

Trickster
Topic Starter

Termijn uitvoering vonnis vereffening-verdeling door notaris

#1 , 06 jul 2026 23:57

Beste,

Na een gerechtelijke procedure die 8 jaar aansleepte met betrekking tot een gerechtelijke vereffening-verdeling van een nalatenschap, sprak het Hof van Beroep een vonnis uit op 3 september 2024 in mijn voordeel. Echter, tot op heden wordt dit vonnis niet uitgevoerd door de notaris. Nochtans werd het vonnis betekend op 6 februari 2025 waardoor het drie maand later, zijnde 6 mei 2025 definitief werd. Ondertussen heb ik wel een voorstel ontvangen van de eindafrekening (daterende van januari 2026), maar voor de rest lijkt er weinig schot in de zaak te komen ondanks mijn vele mails gericht aan de notaris-vereffenaar.

Is er een wettelijke termijn waaraan de notaris-vereffenaar gehouden is om het vonnis uit te voeren en wat kan ik zelf ondernemen? Opnieuw via de rechter passeren zie ik niet echt zitten daar de kans bestaat dat er een nieuwe notaris-vereffenaar wordt aangesteld. Dit kan voor nieuwe vertraging zorgen bij de afwikkeling van het dossier. Kan ik met mijn klacht terecht bij de ombudsnotaris of Kamer der Notarissen?

Daarnaast weigert de notaris om me reeds een vooruitbetaling van mijn erfdeel uit te voeren, ondanks dat deze vooruitbetaling de som niet overschrijdt bepaald in de eindafrekening. Volgens hem dient de tegenpartij haar akkoord te geven voor deze vooruitbetaling wat deze natuurlijk weigert. Desalniettemin ben ik reservatair erfgenaam (in tegenstelling tot de tegenpartij, een vzw omdat het een duolegaat betreft) en staat er in de akte van erfopvolging dat ik als enige bezitsrecht heb op de nalatenschap. Heeft de tegenpartij het recht deze vooruitbetaling, zeker nu de bedragen gekend zijn, te weigeren?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Reclame