erfbelasting op eigen goederen

Jan Solders
Topic Starter

erfbelasting op eigen goederen

#1 , 19 apr 2026 13:26

Een koppel zonder kinderen.: De partner erft de helft van de gemeenschappelijke goederen en het vruchtgebruik op de eigen goederen van de overledene. Als de overledene eigen huizen had ( ererfd) en die verkocht heeft ,dan zal de notaris nagaan welke gelden er als eigen goederen moeten beschouwd worden en worden die toegewezen aan de familie van de overledene.
Zo heb ik het altijd geweten, maar nu lees ik in google dat dit enkel voor mensen met een samenlevingscontract is en dus niet voor gehuwden . Hier zouden ALLE goederen volledig naar de partner gaan.

Dus onderstaande tekst in google gevonden:
Gehuwden (zonder kinderen): Als u gehuwd bent, erft de langstlevende echtgenoot bij het ontbreken van een testament de gehele nalatenschap in volle eigendom. Dit omvat het gemeenschappelijk vermogen en de eigen goederen (waaronder de opbrengst van verkochte geërfde huizen).

Kan iemand mij zeggen wat er juist is aub Bedankt.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2026 18:34

Als er geen andere wettelijke erfgenamen zijn dan klopt dat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 20 apr 2026 14:26

Bedankt. Dus is het best dat ik mijn schoonzoon (met beperkte levensduur) en dochter aanraadt een huwelijksscontract af te sluiten van Algemene gemeenschap. Hij heeft van zijn moeder 2 huizen geerfd en die daarna verkocht.
Want zijn oudrers zijn overleden, er zijn geen kinderen maar er zijn nog nonkels en neven, die eigenlijk ook wettelijke erfenamen zijn.
Raden julie dat dus ook aan aub

Reclame

wanton

#4 , 21 apr 2026 16:30

Indien een getrouwd koppel geeft kinderen heeft, erft de langstlevende de andere helft van de gemeenschap, plus het vruchtgebruik van eventueel eigen goederen. De naakte eigendom gaat naar andere familieleden van de overledene. De langstlevende erft alles in volle eigendom als er geen andere familieleden zijn zoals ouders, broers,.... Dit kan men idd opvangen door huwelijkscontract 'algemene gemeenschap' of door inbreng in de gemeenschap - via notaris telkens. Informeer u daar. @jan S. : waar haal je dat citaat? Ik vind telkens vermelde tekst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pitters Hilda

#5 , 21 apr 2026 16:41

U geeft aan dat uw schoonzoon niet lang meer te leven heeft, en vermoed dus dat u uw dochter financiel wil veilig stellen.
Het lijkt me dan ook een goed idee om een huwelijkscontract in die zin bij een notaris te laten opstellen.
Ik heb op dit forum vroeger ook gelezen dat het ook mogelijk is ieder apart een handgeschreven testament op te stellen,
Wij wensen u veel sterkte toe.

pitters Hilda

#6 , 21 apr 2026 16:51

Sorry dat mijn reactie meerdere malen op het forum verschijnt. Dit is buiten mijn wil om. Het is moeilijk iets te plaatsen , elke stap duurt zeer lang. Ik weet niet hoe dat komt. Kunnen jullie het overbodige verwijderen aub.

mava105

#7 , 21 apr 2026 19:53

Is al geruime tijd zo. Vroeger ging dit VEEEEL sneller. Sedert JF werf overgenomen door een nieuwe beheerder, trekt het op niets meer.
Ok denk er al geruime tijd over na om er mee te stoppen na

mava105

#8 , 21 apr 2026 19:55

Is al geruime tijd zo. Vroeger ging dit VEEEEL sneller. Sedert JF werf overgenomen door een nieuwe beheerder, trekt het op niets meer.
Ok denk er al geruime tijd over na om er mee te stoppen na meer dan 16 jaar lid te zijn geweest en bijna 23 duizend berichten verzonden.

pitters Hilda

#9 , 22 apr 2026 12:48

Spijtig dat vragen stellen veel minder vlot gaat dan vroeger. Soms twijfel ik ook om iets te vragen wegens dit tijdverlies. Maar nu ik hier toch ben, volgende bedenking in dit geval.

Als de gehuwde partner eigen huizen erft tijdens zijn huwelijk is dat duidelijk eigen vermogen natuurlijk. Als hij die verkoopt tijdens dit huwelijk en de gelden op een gemeenschappelijk rekening zet kunnen de gelden vermengd worden en beschouwd worden als gemeenschappelijk.
Natuuurlijk is het altijd mogelijk de oorsprong hiervan te bepalen. Maar gaat een notaris de moeite doen om dit na te trekken als er niemand iets zegt van die verkochte huizen dat vraag ik me af.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”