verzorging ouder

Stillezwijger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verzorging ouder

#1 , 05 mar 2026 17:33

Hallo,

Ik heb een beetje raad nodig
Mijn zus heeft jaren ver weg gewoond en ik moest altijd voor mijn ouders zorgen, administratie, boodschappen, dokter afspraken, onderhoud van hun huis enz.. voor mijn zus was het gemakkelijk zij woonde ver weg en moest dus niets doen.
Na de dood van ons vader is ze dichterbij komen wonen. Ik heb ze mijn huis laten huren aan een verminderde prijs.
Nu vorig jaar is ons moeder gevallen en had ze 2 ruggenwervels geplet. Resultaat een kleine 2 maand in de kliniek.
Nu toen ze naar huis mocht met een steun korset was het geen doening om haar alleen thuis te laten zitten moest ze weer vallen zou het slechter aflopen.
Ze ging dus naar een kortverblijf in een assistentie woning. Omdat ze daar goed zat en na enig wat praten met haar had ze dan toch besloten om daar definitief te blijven.
Tot dan ging het allemaal nog goed met de band mijn zus; ik en ons moeder.
Op bepaald moment hoorde we van mijn zus niets meer. Geen telefoon geen bezoek.
Telkens mijn moeder belde was het antwoord apparaat. Mijn moeder verstond er niets van en ik ook niet.
Nu om een lang verhaal kort te maken mijn zus wil niet meer voor ons moeder zorgen ze belt niet en komt ook niet meer langs.
Nu hebben zowel mijn zus als ik een zorgvolmacht voor mijn moeder ook is het huis van mijn moeder al reeds 3 jaar geschonken aan mijn zus en ik.
Gisteren zijn we bij de geriater geweest en deze zei dat er toch wat dementie zag aan te komen dus dat we misschien best bijv het huis al te koop zetten nu mijn moeder nog wilsbekwaam is.
Het komt efkes op mij af en ik weet onmiddellijk niet wat doen. ik sta er dus voor alles alleen voor tot nu toe.
Daarom heb ik toch wat vragen.
-Aangezien mijn zus ook een zorgvolmacht heeft die ze ondertekend heeft is ze dan niet verplicht om voor mijn moeder toch een beetje te zorgen?
-kan deze zorgvolmacht van haar ingetrokken worden zodat ik alleen over alles kan beslissen want als het op een punt komt kan zij nog moeilijk doen en ik zal met de gebakken peren zitten.
-kan ik alleen beslissen wat er met het huis gaat gebeuren, samen met mijn moeder dus nu ze nog wilsbekwaam is?
-stel dat het huis verkocht zal worden wie moet het dan leegmaken? is zij ook niet verplicht hier aan mee te helpen?
wat kan er nog op mij afkomen en wat kan ik best aan denken om mij veilig te stellen ? Notaris? advocaat?

laat maar weten. Alvast bedankt

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2026 19:39

Als uw moeder nu nog wilsbekwaam is, kan ze zelf de zorgvolmacht nog intrekken. U kan dat uiteraard niet.

Hoe langer ze wacht, hoe meer potentiële discussie dat ze op de moment van intrekking toch al niet meer wilsbekwaam was.

Een lasthebber van een zorgvolmacht is niet verplicht om hulp te bieden in de zin van bellen, op bezoek gaan, de woning leegmaken, … Het zou fijn zijn als dochter en als zus, maar is geen juridische verplichting.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”