Onmogelijkheid successierechten te betalen

Bert Bibber
Topic Starter

Onmogelijkheid successierechten te betalen

#1 , 08 mar 2010 12:56

Is er een bolleboos die uitleg kan geven bij volgende casus.
Twee broers, A en B, erven een woning van een ouder (geen andere erfgenamen in betrokken).
A woont in deze woning en heeft bij testament tevens vruchtgebruik na het overlijden van de ouder. Helaas is A onvermogend en kan geen euro successierechten betalen.
B is wel vermogend en heeft o.a. een eigen woning.
Wat gebeurt er concreet wanneer A de successierechten niet betaalt. Wordt de woning dan verkocht om deze rechten te innen of komt men bij B aankloppen om de successierechten verschuldigd door A te innen ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 mar 2010 13:07

Het lijkt me eenvoudiger als A besluit zijn vruchtgebruik te verkopen aan B voor het bedrag van de sucessierechten (of meer volgens de gebruikelijke tabellen) en dat A (indien de broers overeenkomen) vanaf dat ogenblik een huurcontract voor het leven sluit voor het gedeelte van het pand dat in het bezit is van B.

Natuurlijk kan B ook uit de goedheid van zijn hart en uit broederliefde A een handgift geven die overeenkomt met de som die A niet kan betalen...

Bij onenigheid lijkt de enige oplossing me dat B verzoekt om een openbare verkoop van het pand. Hetgeen hem nog steeds de mogelijkheid biedt om het pand te kopen doch zonder dat er buiten de aankoopsom verplichtingen zijn ten opzichte van de broer.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 mar 2010 13:20

Is er een bolleboos die uitleg kan geven bij volgende casus.
Twee broers, A en B, erven een woning van een ouder (geen andere erfgenamen in betrokken).
A woont in deze woning en heeft bij testament tevens vruchtgebruik na het overlijden van de ouder. Helaas is A onvermogend en kan geen euro successierechten betalen.
B is wel vermogend en heeft o.a. een eigen woning.
Wat gebeurt er concreet wanneer A de successierechten niet betaalt. Wordt de woning dan verkocht om deze rechten te innen of komt men bij B aankloppen om de successierechten verschuldigd door A te innen ???
Meestal treden de broers in dergelijk geval uit onverdeeldheid. Bijvoorbeeld broer B koopt vruchtgebruik en blote eigendom van broer A.
Broer B moet slechts 1 percent registatierechten betalen op de waarde van de woning. Ze kunnen natuurlijk ook in onderling overleg de woning verkopen aan een derde, al of niet via openbare verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 08 mar 2010 15:45

Wat wordt bedoeld met 'onvermogend'?

Is die broer niet in de mogelijkheid een lening af te sluiten om de successiereechten te betalen, Zelfs een hypothecaire lening is voor zo iets mogelijk! Hij geniet dan eventueel van fiscale aftrek.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bert Bibber
Topic Starter

#5 , 09 mar 2010 07:40

Met onvermogend bedoel ik rondkomen van een uitkering van zo'n 900 euro per maand, op de 'zwarte lijst' bij de banken en zo'n 15.000 euro openstaande schulden. :cry: Ik vrees dat een leningske er niet echt inzit.

Alvast bedankt voor de zeer nuttige antwoorden. Maar toch had ik graag een antwoord op volgend deel van mijn vraag. Wanneer één erfgenaam onvermogend is, komt men dan aankloppen bij de andere erfgenaam om alle successierechten te innen? Of gaat men manu militari over tot verkoop van het pand?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2010 10:07

Wanneer één erfgenaam onvermogend is, komt men dan aankloppen bij de andere erfgenaam om alle successierechten te innen?
Iedere erfgenaam kan maar aangesproken worden voor zijn deel van de successierechten. B kan niet aangesproken worden voor de successierechten op het erfdeel van A

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”