kosten erfenis na overlijden moeder in Spanje

Joeri1975
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kosten erfenis na overlijden moeder in Spanje

#1 , 02 jul 2025 07:28

Hey allen,

Volgende situatie nl mijn huidige vriendin haar moeder( Belg) is vorig jaar overleden in Spanje.

Nu heeft zij deze week de afrekening gekregen van advocaat/notaris voor de gemaakte kosten die te delen zijn door haar en haar broer.

Aangezien dit meer dan 3000 eur bedraagt vroeg ik mij af of deze kosten niet van hun deel van de erfenis kan gehaald worden ipv nu deze asap te moeten betalen.

Wat dient er te gebeuren als dit kan ?

Moet haar papa( Belg en woonachtend in Spanje) dit voorschieten en een onderhands document laten opmaken tussen de 3 partijen dat dit later in mindering wordt gebracht van de erfenis of wat zijn de mogelijkheden ?

Ik verneem het graag.

Mvg

basejumper

#2 , 02 jul 2025 08:51

Beste

De advocaat heeft vermoedelijk een factuur naar de drie erfgenamen gestuurd. Ik zie dus geen reden waarom de vader dan die facturen van de andere erfgenamen moet voorschieten. Vraag is ook wat de erfenis inhoudt en hoe de verdeling er uit ziet. Want ze kan dan wel de Belgische nationaliteit hebben, maar mogelijk is ze Spaanse resident ( gedomicilieerd in Spanje?) En dan is Spaanse wetgeving van kracht. Als de erfenis bvb enkel uit onroerend bestaat is er geen liquide geld om die facturen te betalen. Indien vader vruchtgebruik op alles krijgt evenmin voor de kinderen… Deze vraag kan dus geen antwoord krijgen op basis van onvoldoende inzicht in het dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”