Onterven van kinderen na actieve ouderverwaarlozing?

Erik-84750
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onterven van kinderen na actieve ouderverwaarlozing?

#1 , 04 jun 2025 11:20

Is het mogelijk om kinderen te onterven die decennia lang een ouder actief elke mogelijke vorm van contact hebben ontzegd, die actief elke mogelijke vorm van contact met kleinkinderen verhinderen, die op papier hun misprijzen hebben betuigd. Bewijzen zijn voorhanden.

Dat terwijl die ouder niets kan verweten worden behalve een moeder te hebben gehuwd die sinds de scheiding (de kinderen waren toen ongeveer 12 jaar) altijd (tot op heden) alles in het werk heeft gesteld om vervreemding met de vader te hebben bewerkstelligd.

Franciscus

#2 , 04 jun 2025 17:58

Zijn daar vonnissen over?

eylis

#3 , 04 jun 2025 19:21

.".......ouder die een moeder heeft gehuwd die sinds de scheiding (de kinderen waren toen ongeveer 12 jaar) altijd (tot op heden) alles in het werk heeft gesteld om vervreemding met de vader te hebben bewerkstelligd......"

Dat lijkt me erg ingewikkeld: een ouder (van wie ?) die een moeder (van wie?) huwt die de vader 5van wie?) vervreemd van wie? (De kinderen van de ouder, de moeder, de vader of van alledrie?
Omschrijf misschien even wie wat van wie was.

Reclame

treesje58

#4 , 06 jun 2025 10:14

Lijkt mij dat topic starter een vader is van enkele kinderen.

Toen ze 12 jaar waren is hij gescheiden van zijn vrouw en sindsdien heeft hij amper nog contact gehad met deze kinderen.

Het hoe, wat etc ... Even achterwegen latend.

Beste manier om te 'onterven' is bij leven alles zelf opdoen. Ga op reis, ga uit eten, koop u een paar leuke ervaringspaketten.

Ze hebben recht op 50%, maar ge kunt ook opnemen dat ge zoveel mogelijk wilt doneren aan een goed doel, etc...

Erik-84750
Topic Starter

#5 , 08 jun 2025 04:23

@treesje58 ja, inderdaad, dat is de summiere samenvatting van de familiale toestand.

Sorry @eylis voor mijn late reactie. Ik krijg geen email melding van antwoorden op mijn topic ondanks aangevinkt in mijn instellingen.

@treesje58 ok, dat lijkt er dus op dat volledig onterven ongeacht de voorgeschiedenis met de kinderen onmogelijk is.

Edit: notificaties waren toch niet ingesteld zoals ik had gedacht, excuus.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”