Technische en juridische aspecten van beleggingsverzekering

Creatief
Topic Starter

Technische en juridische aspecten van beleggingsverzekering

#1 , 03 mar 2010 21:07

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 04 mar 2010 06:03

Dat is nogal straf: die maatschappij gaat dus helemaal niks na....In principe betekent dit dus dat ik op die manier mijn man zijn geld zou kunnen beleggen zonder enig contract.....

Zonder uw dossier te hebben gezien, is het eerste dat in mij opkomt dat de maatschappij hier mede aansprakelijk is voor de verdwenen gelden en aldus mee dient gedagvaard. Zij hebben immers de plicht te informeren of hij wel degelijk een volmacht in handen had (dat is niet hetzelfde als een mandaat). Ik heb er zelfs twijfel over of dat contract echt wel onvindbaar is. Hebben zij misschien boter op het hoofd?

Bovendien is zijn volmacht mijns inziens niet voldoende. Zie H. Depage, Tome V Les principaux contrats usuels: "La procuration est le pouvoir donné, en exécution du contrat, au mandataire, aux fins de lui permettre de justifier de sa qualité auprès des tiers et de traiter avec eux en cette qualité." Die volmacht zegt dus helemaal niks over de omvang van zijn mandaat. Bovendien is het mandaat-contract tegenover u als mede-erfgenaam een bewijsstuk en zal hij DAT contract aan u moeten voorleggen, en niet zijn volmacht. Bovendien schrijft Depage dat het enkele voorleggen van een volmacht tegenover een derde (Assuralia) een zeer gevaarlijke onderneming is. In principe moet Assuralia de geschreven volmacht bij zich houden en zich bij elke betaling vergewissen van het feit of die persoon nog wel volmacht had om dat geld te storten, aldus Depage. Anderzijds zal Assuralia zich op dat vlak wel kunnen vrijpleiten.

In ieder geval is stap 1 dat uw broer aan u zal moeten bewijzen dat hij een mandaat had, en wat de omvang van dat mandaat was. Daar begint alles mee.
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 04 mar 2010 06:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plus est en vous

3399AAaa

#3 , 04 mar 2010 06:03

Dat Assuralia naar die rechtsleer en rechtspraak verwijzen, doen ze natuurlijk om zichzelf uit de wind te zetten. U moet er echter rekening mee houden dat het best mogelijk is dat er ooit arresten van een hoger hof zijn geveld in tegenovergestelde zin, of er auteurs zijn die net het tegenovergestelde beweren. Met zulke referenties uitgaande van een partij die tegengestelde belangen heeft, moet u dus zeer voorzichtig zijn en in hun context plaatsen. Bovendien is het daar aangehaalde arrest al oud. Wie weet wat is er sindsdien nog allemaal veranderd.....

Als ze een dergelijk belanghebbende partij mij zou zeggen dat ik zwak in mijn schoenen stond, zou dat voor mij enkel de motivatie geven er nu net wel voor te gaan. U moet niet te snel geloven wat zulke mensen u vertellen.

En die herbelegging kan inderdaad ok zijn, onder bepaalde voorwaarden. Want niet elke herbelegging is rechtmatig.In uw geval is dat geld zelfs niet terug naar de rekening van de volmachtgever gegaan. Haar vermogen is serieus verarmd.
Plus est en vous

Reclame

Creatief
Topic Starter

#4 , 04 mar 2010 09:09

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Topic Starter

#5 , 04 mar 2010 09:29

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#6 , 04 mar 2010 10:43

ik denk dat ze serieus met uw voeten aan het rammelen zijn. dat is geen dossier meer om eigenhandig op te lossen zonder juridische achtergrond...
Plus est en vous

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”