Advocaat negeert mijn emails

Dieripe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Advocaat negeert mijn emails

#1 , 25 apr 2025 13:54

Onze advocaat is naar de familierechtbank gegaan voor een zaak om uit onverdeeldheid te komen voor een geschonken onroerend goed. Echter het vonnis heeft het alleen over de verdeling van de nalatenschap en mist dus zijn doel aangezien het onroerend goed al eerder geschonken was en geen deel uitmaakt van de nalatenschap. Dus wij hebben een niet werkbaar vonnis. Ik heb hierover een telefonisch gesprek gehad met de advocaat en ipv met een voorstel te komen om hieruit te geraken vroeg ze “wat wilde dat ik doe?”. Wij hebben daar een nacht over nagedacht en 3 weken geleden een beleefde email gestuurd met de vraag of ze bij de familierechter een correctie van het vonnis zou kunnen verkrijgen. Nooit antwoord op gekregen. Een week geleden stuur ik nog een beleefdere herinneringsemail met de vraag om ons niet in de kou te laten staan. Ook geen antwoord op gekregen. Kan een advocaat zomaar zijn cliënt negeren, en zeker als zij in de fout zijn gegaan?

basejumper

#2 , 25 apr 2025 15:12

Waarom is dat onroerend goed geen onderdeel van de nalatenschap volgens u? Kan je de problematiek wat duidelijker weergeven
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Dieripe
Topic Starter

#3 , 25 apr 2025 15:26

Het betreft zoals gezegd een schenking die al vele jaren geleden is gedaan. Dus geen deel van de nalatenschap meer

Reclame

treesje58

#4 , 25 apr 2025 16:28

Mogelijk begrijp je niet goed wat de nalatenschap inhoud.

Bij overlijden, worden tenzij via specifieke eerder gedane akte waar alle erfgenamen aangeven dat alle schenkingen tot dan gelijkwaardig zijn, schenkingen terug tot de nalatenschap gerekend.

Uw advocaat heeft dus voor zover ik begrijp u een vonnis bezorgd dat effectief deze schenking erkent.

Die kan je dus aanbrengen bij een vereffening verdeling van de nalatenschap.

Als de andere partij dus 'meer' gehad heeft moet hij de andere erfgenamen vergoeden.

Wil hij dat niet doen, dan ga je weer met een advocaat praten

Dieripe
Topic Starter

#5 , 25 apr 2025 17:55

Daar gaat mijn vraag helemaal niet over. Het gaat over dat mijn advocaat gewoon mijn berichten negeert.

mava105

#6 , 25 apr 2025 19:58

Neem dan een andere

Franciscus

#7 , 25 apr 2025 20:01

Mogelijk omdat de advocaat vermoed / denkt / zeker weet dat het juiste antwoord gegeven is.
Stuur een AS met een Antwoord / Reponse kaart.

Rolstoel1

#8 , 08 mei 2025 09:56

Als een advocaat denkt het juiste antwoord te hebben gegeven (bvb mondeling via telefoon) kan die dat perfect nog eens doen via mail. Mensen vergeten, mail kan je nog eens lezen. Dat zal u meestal iets extra kosten, elke brief zal je betalen.

Als een antwoord onduidelijk is voor de klant, dan is het aan de advocaat dat te vertalen naar een duidelijke menselijke taal, Daar dient een advocaat voor, daar betaal je hem/haar voor. Juridische termen zijn voor leken niet altijd begrijpbaar.

Uiteraard mag een advocaat vakantie nemen en je mail op een latere datum antwoorden.

Je mag nog eens een herrieneringsmail sturen. Laat je desnoods helpen door chatgpt om je vraag mooi te formuleren, je vraag kan ook onduidelijk zijn voor je advocaat.

Misschien heb je intussen al antwoord mogen ontvangen op je mail.

Succes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”