testament opmaken

kattenliefhebber
Topic Starter

testament opmaken

#1 , 28 feb 2010 04:47

Ik ben voor de tweede keer terug gehuwd zonder huwelijkscontract.We hebben samen een woning gekocht die onze gezinswoning is.
Ik had al van voor het huwelijk een woning die volledig mijn eigendom is en die ik momenteel verhuur.
Ik heb kinderen uit vorig huwelijk.
Nu is mijn vraag;kan ik een testament opmaken waarin ik deze woning (die niet onze gezinswoning is)volledig aan mijn kinderen schenk na men dood.
Zodanig dat ze met mijn huis kunnen doen wat ze willen zonder dat huidige echtgenoot hier het vruchtgebruik op heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 feb 2010 09:52

Dat kan volgens mij alleen "zuiver" met een huwelijkscontract (toepassing van de zogenaamde wet Valkeniers).

Dat ZOU kunnen met een testament indien U uw echtgenoot minstens zijn voorbehouden deel geeft (de 1/2 van de nalatenschap maar minstens het vruchtgebruik op de gezinswoning + dat huisraad), maar dan moet uw erfenis groot genoeg zijn om dat andere huis te kunnen "afsplitsen" voor de kinderen.

j.demoor

#3 , 02 mar 2010 12:14

Bij ontbreken van testament geldt bij uw vooroverlijden : “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek) .

De ‘gehele nalatenschap’ omvat ook uw eigen woning.

U kan bij testament het vruchtgebruik van die eigen woning aan uw kinderen schenken,mits uw langstlevende echtgenoot hiervoor te vergoeden met blote eigendom uit roerende of onroerende goederen van uw nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 02 mar 2010 17:19

Ik treed in deze volledig Wolf bij. De reserve van de langstlevende echtgenoot is het vruchtgebruik op de helft van de nalatenschap , waarin minstens het VG op de gezinswoning is begrepen. Art 915bis , §1 en 2, B.W.
Verder kan , door de wet Valkeniers , overeengekomen worden dat men afziet van het vruchtgebruik van goederen in de nalatenschap van de partner , andere dan de gezinswoning.

Ik denk dat hier mogelijkheden zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”