Alimentatie kind geboren buiten relatie

MSA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie kind geboren buiten relatie

#1 , 15 apr 2025 09:37

Mijn vriend en ik zijn al 14 jaar samen en hebben samen 3 kinderen van 11,11, en 13 jaar. Daarnaast heeft hij een kind uit een vorige relatie van 21 jaar die studeert en op kot woont. Wij zijn feitelijk samenwonend en zijn voor ieder de helft eigenaar van ons huis. Helaas heeft mijn vriend anderhalf jaar geleden een affaire gehad waaruit vorig jaar een kind is geboren. Deze vrouw in kwestie heeft een buitenlandse nationaliteit en woont ook in België. Ze was tijdens deze affaire, op papier, getrouwd. Na de geboorte van het kind heeft haar man een DNA test gedaan en bleek het kind niet van hem te zijn. Nu heeft mijn vriend 2 dagen voor de 1e verjaardag van het kind een dagvaarding ontvangen voor vastelling van vaderschap. Hierin staat ook dat haar man het vaderschap betwist en er is een voogd voor het kind aangesteld. Verder eist zij 200 euro onderhoudsgeld per maand van mijn vriend en zou hij tot het 21e jaar van het kind de helft van alle ziektekosten, schoolkosten, sportclubs etc moeten gaan betalen. Toen zij zwanger washeeft hij om abortus gevraagd. Eerst stemde zij in, toch hield ze kind. Hij heeft daarna meer dan een jaar geen contact meer met haar gehad. Hij wenst geen contact met het kind en de moeder. Aangezien ik dus 3 gezamenlijke kinderen met hem heb en een huis de volgende vragen. Moet hij echt zoveel alimentatie en andere kosten gaan betalen als hij nog 3 kinderen ten laste heeft? Hij verdient ongeveer 2600 euro per maand. Zij wel minder. Kan ik hier iets tegenin brengen want als hij zoveel moet gaan betalen heeft dit ook impact op de levensstandaard van mijn kinderen? Krijgt dit kind erfrecht? Is het beter het huis volledig op mijn naam te krijgen zodat deze voor mij vreemde mensen niet hun graantje kunnen komen meepikken voor iets waarvoor ik alle jaren keihard aan het werken ben?

basejumper

#2 , 15 apr 2025 10:11

Beste

Indien het zijn kind is zal hij inderdaad moeten bijdragen in de opvoedingskosten. Het bedrag daar van zal vastgesteld worden door de rechtbank. maar 200 euro lijkt me zeker niet overdreven. Het kind is een erfgenaam van de man. Het zal dus enkel meedelen in zijn helft. net zoals zijn eerste kind ook zal meedelen. Zijn deel zal dus door 5 gaan, jouw deel door 3. Het huis 'op jouw naam krijgen' houdt in dat jij hem uitkoopt. is dat geld er? Is er nu een krediet op de woning? wat denkt de bank daar over? Wat denkt je partner daar over? is het intellectueel correct zijn 2 kinderen die niet van jou zijn te benadelen? Want jouw vermogen is van jou. dat van hem is van hem. Er wordt niets van jou geërfd door de kinderen die niet van jou zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MSA
Topic Starter

#3 , 15 apr 2025 10:21

Bedankt voor uw reactie. Op dit moment is er geen geld om uit te kopen maar dat zou in de toekomst wel mogelijk zijn. Hij is het er wel mee eens dat ik huis op mijn naam neem. De vraag is of onze relatie überhaupt stand gaat houden door dit alles. Ook als we uit elkaar zouden gaan zou ik proberen in het huis te kunnen blijven met de kinderen. Hier is al eens over gesproken met hem. Ik vroeg me wel af of in de 200 euro per maand dan alle kosten zitten of dat die andere ziektekosten etc daar nog allemaal bijkomen? Aangezien ik een negatieve ervaring heb met het stiefmoeder zijn voor zijn andere zoon wens ik dit in de toekomst nog niet nog eens op mijn schouders te nemen. Indien hij er voor kiest dit kind te gaan betrekken in zijn leven zal ik de relatie beëindigen.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 apr 2025 15:01

U bent in principe geen betrokken partij.
Noch qua onderhoudsplicht noch qua erfenis.

Daarbij gezien er door rechtbank (Jeugdkamer van familierechtbank) een voogd is aangesteld.
Veel kans dat die een verkoop van erfdeel niet zal laten gebeuren en mocht het toch gebeuren dat er dan bewarend beslag wordt gelegd ten voordele van kind.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”