Situatieschets :
Ik erf met mijn broer en zuster samen een huis met inboedel van mijn oom . Dit met testament omdat onze moeder nog leeft . In hetzelfde testament bekomt de vriendin van mijn oom ( niet gehuwd , geen samenwoningscontract , niet wonend op hetzelfde adres ) het vruchtgebruik van die woning & inboedel .
Volgens de waardebepaling van het vruchtgebruik door de fiscus is haar deel 32 % waard van de woning en ons deel 68% . De notarissen wensen echter te verdelen ca 50/50 ( tabellen ledoux ) zodat wij worden aangeslagen voor een 80.000 € en maar 100.000 € zouden bekomen ( waarde huis geschat op 200.000 € ). We zijn niet in de mogelijkheid dit bedrag zo te betalen .
Zaak gaat naar de rechter , die neemt echter geen directe beslissing en wenst dat het huis eerst verkocht wordt en zal dan beslissen .
Vruchtgebruikster blijft in het huis wonen en maakt geen aanstalten te verhuizen . Heeft wel bij de rechter aangegeven dat zij eveneens wenst te verkopen .
Ondertussen is de extra taks wegens te late betaling ( 7%) aan de staat door ons al opgelopen tot 7300 € .
Vruchtgebruikster heeft direct haar deel aan de fiscus betaald
hoewel zij pro deo advocaat heeft wegens " precaire financiële situatie "
Bestaat er een precedent in zulke zaken ? Wij erven een woning en moeten , indien dit slecht afloopt , nog bijbetalen .Hoe kunnen wij de schuldopbouw bij de fiscus stoppen ?