ongelijke verdeling erfrecht

guitarman
Topic Starter

ongelijke verdeling erfrecht

#1 , 27 feb 2010 13:27

Situatieschets :
Ik erf met mijn broer en zuster samen een huis met inboedel van mijn oom . Dit met testament omdat onze moeder nog leeft . In hetzelfde testament bekomt de vriendin van mijn oom ( niet gehuwd , geen samenwoningscontract , niet wonend op hetzelfde adres ) het vruchtgebruik van die woning & inboedel .
Volgens de waardebepaling van het vruchtgebruik door de fiscus is haar deel 32 % waard van de woning en ons deel 68% . De notarissen wensen echter te verdelen ca 50/50 ( tabellen ledoux ) zodat wij worden aangeslagen voor een 80.000 € en maar 100.000 € zouden bekomen ( waarde huis geschat op 200.000 € ). We zijn niet in de mogelijkheid dit bedrag zo te betalen .
Zaak gaat naar de rechter , die neemt echter geen directe beslissing en wenst dat het huis eerst verkocht wordt en zal dan beslissen .
Vruchtgebruikster blijft in het huis wonen en maakt geen aanstalten te verhuizen . Heeft wel bij de rechter aangegeven dat zij eveneens wenst te verkopen .
Ondertussen is de extra taks wegens te late betaling ( 7%) aan de staat door ons al opgelopen tot 7300 € .
Vruchtgebruikster heeft direct haar deel aan de fiscus betaald
hoewel zij pro deo advocaat heeft wegens " precaire financiële situatie "
Bestaat er een precedent in zulke zaken ? Wij erven een woning en moeten , indien dit slecht afloopt , nog bijbetalen .Hoe kunnen wij de schuldopbouw bij de fiscus stoppen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 feb 2010 14:06

Beste guitarman ,
zulke situatie komt geregeld voor. De fiscus hanteert nog verouderde barema's voor de berekening van de successierechten : 32/68. De recentste tabellen op basis van de sterftecijfers geven voor een vrouw van ong. 66 jaar een verhouding van 50/50 , bij een effectieve verdeling of verkoop. Dus abnormaal is dit geval niet. Er wordt wel gehoopt dat de barema's van de fiscus worden aangepast.

U kan er dus best voor zorgen dat de woning zo snel mogelijk wordt verkocht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”